Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
892211_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato22. september 2010Dok.id 2010-3547J. nr.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 2. september 2010 stillet mig følgende spørgsmål1638 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Magnus Heunicke (S).

Spørgsmål nr. :

"Hvad agter ministeren at gøre, for at sikre, at lignende hændelser, som dem,der refereres til i Ekstra Bladet fra d.19.8.2010 til d.2.9.2010 ikke sker fremoveri DSB?"

Svar:

Jeg har bedt DSB om at oprette en ”kundernes ombudsmand”, som DSB’s kun-der kan klage gratis til. ”Kundernes ombudsmand” skal referere direkte til le-delsen i DSB og skal på eget initiativ have mulighed for at tage sager op. Afgø-relserne skal offentliggøres på DSB’s hjemmeside og jeg har samtidig bedt om,at ”kundernes ombudsmand” afgiver en statusrapport hvert halve år.Jeg har også bedt DSB om en status for fremdriften i virksomhedens trænings-program for medarbejdere og mellemledere i de kundevendte funktioner. Deter vigtigt, at medarbejderne i DSB får den nødvendige opbakning til at sikre engod kundebetjening.Jeg har endvidere slået fast over for DSB’s ledelse, at det er deres ansvar at givemedarbejderne de rette værktøjer og rum til at kunne agere kundevenligt.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt