Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
762641_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
23. november 2009930063004-U18-1356
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål163 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra René Skau Björnsson (S).

Spørgsmål nr. 163:

"Ministeren bedes oplyse, på hvilken måde Statens Byggeforskningsinstitut erinddraget i forhold til at sikre tilgængeligheden for personer med reduceretmobilitet/personer med handicap fra første skridt, når den nye Metro Cityringskal bygges, herunder spørgsmålet om tilgængelighed og sikkerhed i detkørende materiel."

Svar:

Metroselskabet har oplyst, at Statens Byggeforskningsinstitut, som rådgivereom tilgængelighedsforhold, har været inddraget i forbindelse med udformnin-gen af trapper på Cityringen. Kravene vedrørende tilgængelighed i forbindelsemed trappekonstruktionerne indgår i det udbudte projekt.Danske Handicaporganisationer har udpeget deltagere med erfaring indenfortilgængelighed til transport i forhold til forskellige handicap til et af Metrosel-skabet I/S nedsat panel. Panelet skal fungere som rådgivere gennem hele pro-jektforløbet, hvor detailprojekteringen bl.a. med hensyn til tilgængeligheds-spørgsmål på både stationer og i det rullende materiel finder sted. Statens Byg-geforskningsinstitut vil kunne blive inddraget i denne dialog.Metroselskabet I/S har udpeget en tilgængelighedskonsulent for Cityringspro-jektet. Vedkommende skal sikre indarbejdelse af tilgængelighedstiltag i projek-tet og varetage eventuel dialog med Statens Byggeforskningsinstitut fremover.Som eksempel på nogle af tilgængelighedstiltagene kan nævnes en fladerehældning på trapperne, flere pladser til kørestole i toget, gennemgangselevato-rer og etablering af to elevatorer på stationerne på Cityringen samt på omstig-ningsstationerne mellem den nye og den eksisterende Metro.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed