Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
890553_0001.png
890553_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
16. september 20102010-3496
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. august 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1616(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 1616:

"Hvad kan ministeren oplyse om sikkerheden i Storebæltstunnelen? Ministerenbedes i sin besvarelse redegøre for, om der er sikkerhedsuddannet personalenok ombord på togene, hvis uheldet skulle være ude i tunnelen."

Svar:

Jeg har bedt Sund & Bælt Holding A/S, der via A/S Storebælt ejer den fasteforbindelse over Storebælt, om at redegøre for sikkerheden i Storebæltstunne-len. Sund & Bælt Holding A/S oplyser:”For den faste forbindelse over Storebælt er der under anlæggets tilblivelsegennemført omfattende risikoanalyser med det formål at indbygge størst muligsikkerhed i anlæggene og samtidig opstille grundlaget for en sikker drift.Disse risikoanalyser er dels gennemført for de enkelte delanlæg på forbindelsen(herunder tunnelen), dels for den samlede forbindelse.Analyserne har vist og viser fortsat, at der er en meget høj sikkerhed over forsåvel længerevarende afbrydelser af forbindelsen som risikoen for, at personerskulle omkomme under passage af forbindelsen.Analysernes forudsætninger (krav og anbefalinger) samt eventuelt indtrufnehændelser gennemgås regelmæssigt i et samarbejde mellem Banedanmark ogSund & Bælt Holding A/S for at sikre, at det høje sikkerhedsniveau fastholdes.Der er endvidere etableret et særligt beredskabs set-up i forbindelse med Sto-rebæltsforbindelsen. I beredskabsarbejdet samarbejder politiet, beredskabet,Banedanmark, DSB, de lokale hospitaler og Sund & Bælt Holding A/S. I for-bindelse med beredskabsarbejdet afholdes beredskabsøvelser, herunder enøvelse i tunnelen en gang årligt.”Jeg har bedt Trafikstyrelsen om at redegøre for, om der er det nødvendige sik-kerhedsuddannede personale i togene. Trafikstyrelsen oplyser:
”De gældende bestemmelser vedrørende bemanding i tog under Storebæltfremgår af Banedanmarks sikkerhedsbestemmelser, hvor det vedrørende be-manding i tog er anført:”Der skal være gennemgang i hele toget. Er dette undtagelsesvis ikkemuligt, skal der være togpersonale i de enkelte togdele.”De nuværende regler på området har været gældende siden Storebæltsforbin-delsens ibrugtagning.Vedrørende selve bemandingen af togene er det DSB, der har ansvaret for, atder til enhver tid er det nødvendige personale i togene, og at de har de nødven-dige kompetencer.DSB har siden efteråret 2008 flyttet sin evakueringsuddannelse til Brand- ogRedningsskolen i Korsør (Slagelse Brandvæsen). DSB afholder både grundud-dannelsen og siden efteråret 2009 også efteruddannelsen af sit togpersonale påBrand- og Redningsskolen i Korsør. Togpersonalet gennemfører en efterud-dannelse hvert 3. år. Uddannelsen afsluttes med en praktisk prøve i evakuering,hvor togpersonalet skal demonstrere sin evne til at kunne håndtere en kritisksituation i en tunnel, herunder at den pågældende under en realistisk øvelsekan gennemføre en evakuering af figuranter. Det kan oplyses, at det også erher, at det øvrige redningsberedskab på Storebæltsforbindelsen uddannes.”Trafikstyrelsen har oplyst mig om, at der på denne baggrund vurderes at væredet nødvendige personale i togene for at kunne passere Storebæltsforbindelsensikkert.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt