Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
901037_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
12. oktober 2010735872010-3470
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 25. august 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1605(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 1605:

"Ministeren bedes kommentere artiklen "Dårlig styring gør farligt gods tilsikkerhedsrisiko" fra tirsdag den 23. august 2010."

Svar:

Der refereres i spørgsmålet til en artikel, hvoraf det fremgår at ’myndighederneikke taler sammen, når der skal administreres en lovjungle af regler om far-ligt gods’.Der stilles i artiklen spørgsmål ved nogle faktiske forhold i forbindelse medtransport af farligt gods, hvor der påstås at være manglende koordinering.Det anføres i artiklen, at der er i alt 13 instanser involveret vedrørende farligtgods. Jeg er ikke bekendt med hvilke instanser, der hentydes til, men kan kon-statere, at i forhold til landtransport varetages regelområdet for jernbane afTrafikstyrelsen og for vej af Beredskabsstyrelsen på vegne af Justitsministeriet.Arbejdstilsynet fastsætter regler for tryktanke til transport af farligt gods ogendvidere har Miljøstyrelsen fastsat regler i forbindelse med ophold og eventu-el omlastning af transporter af farligt gods.Helt overordnet fastlægges regelgrundlaget for transport af farligt gods genneminternationalt samarbejde. I den forbindelse sikrer Trafikstyrelsen et tæt sam-arbejde med såvel Beredskabsstyrelsen som Arbejdstilsynet, således at det sik-res, at de regler der gælder for jernbanetransport i Danmark er i overensstem-melse med reglerne for både jernbane og vej internationalt.Det er ikke mit indtryk, at der i samarbejdet mellem myndighederne har væretproblemer, som ikke har kunnet løses gennem helt almindeligt samarbejde.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt