Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
892160_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
22. september 20102010-3455
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. august 2010 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1600:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt opstilling af to reservetogsæt á hveret togsæt i henholdsvis Kastrup og Nivå er tilstrækkelig til at kunne dække be-hovet for reservekapacitet i og med, at forsinkelser opstår i hele driftsperioden -også i myldretiden - og at der med indsættelsen af ét togsæt kan opstå betydeli-ge trængselsproblemer med deraf følgende forsinkelser."

Svar:

Med indførelsen af den nye køreplan den 25. august er der skiftet koncept i for-hold til robusthedsplanen for brugen af reservetogsættet.Der er nu etableret en ”overliggende stamme” i togsystemet, dvs. et tog der harlængere stationsophold, og som kører som en del af det normale Nivåsystem ogdet normale Øresundssystem (og de er overliggende i både Kastrup, Nivå ogHelsingør). Dette er indført for at sikre, at når et tog i det pågældende systemforsinkes fx mellem Østerport og Helsingør, er det ikke det samme tog der skalkøre den umiddelbart følgende afgang fra Helsingør og dermed også forsinkerdenne afgang. Herved kan der absorberes forsinkelser på 20-25 min og samti-dig sikre rettidig afgang fra Helsingør.I forhold til Kastrup kan det overliggende togsæt i Nivåsystemet indsættes istedet for et forsinket togsæt fra Sverige. Når det overliggende togsæt indsættesi Kastrup, vil det således være tomt for passagerer, hvorfor det nemmere kanabsorbere passagermængden. Det forsinkede tog fra Sverige vil i stedet for atfortsætte som ”Øresundstog” blive omdannet til et Nivå-tog og køre efter den-nes køreplan. Således opretholdes samme mængde siddepladser på de to af-gange, bare i omvendt rækkefølge.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt