Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
17. september 20102010-3443
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. august 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1573(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1573:
"Ministeren bedes på baggrund af artiklen "Tyske chauffører kører under dag-pengesats" i Lastbil Magasinet 4/8-10 oplyse, om det er muligt for et vogn-mandsfirma at lønne sine chauffører med en løn, der er lavere end dagpenge-satsen, hvis chaufførerne ikke vil stå frem, og firmaet ikke er organiseret, oghvad myndighederne gør for at forhindre, at noget sådant finder sted.”Svar:
Jeg kan oplyse, at ifølge godskørselslovens § 6, stk. 4, skal indehaveren af envognmandstilladelse følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauf-fører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster. Chaufførens nati-onalitet er uden betydning.En virksomheds vognmandstilladelser kan tilbagekaldes, hvis virksomheden erfundet skyldig i alvorlige og gentagne overtrædelser af gældende kollektiveoverenskomster.Trafikstyrelsen fungerer som tilsyns- og kontrolmyndighed på området. Styrel-sen har oplyst, at styrelsens tilsyn sædvanligvis er målrettet mod de vogn-mandsvirksomheder, der efter de oplysninger, som styrelsen er i besiddelse af,ikke overholder gældende lovgivning.I tilfælde som de i artiklen nævnte, hvor ingen ønsker at stå frem med doku-mentation for, at en - unavngiven - vognmandsvirksomhed ikke overholdergældende kollektive overenskomster for chauffører, er det i sagens natur ikkemuligt for Trafikstyrelsen at gribe ind.Jeg kan oplyse, at der i forbindelse med transportoverenskomsten fra foråret2010 mellem DI og Fagligt Fælles Forbund (3F) er underskrevet et protokollatom en fælles opfordring til skærpet kontrol med godskørselstilladelser og for-slag til etablering af et nævn mod løndumping inden for transportområdet. Til-svarende bestemmelser findes i den nye overenskomst mellem DTL’s Arbejds-giverforening og 3F.
Der er blevet nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af arbejdsmarkedets par-ter samt Justitsministeriet og Transportministeriet, som blandt andet drøftermulighederne for at forbedre kontrollen på godskørselsområdet. Arbejdet for-ventes at være afsluttet inden årets udgang.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt