Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
890567_0001.png
890567_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
16. september 20102010-3439
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 23. august 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1572(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Vibeke Grave (S).

Spørgsmål nr. 1572:

"Siden 1/7-10 har kunder på 52 jernbanestationer på Sjælland, Lolland ogFalster ikke kunnet købe deres togbillet via Dankort eller andet elektroniskkøbekort men udelukkende ved hjælp af mønter uden for stationensåbningstider på grund af en tvist mellem TDC/PBS og Movia Trafikselskab.a) Finder ministeren det tilfredsstillende, at mange kunder dagligt må gåforgæves eller køre uden gyldig billet på grund af manglende mulighed for atkomme til at betale?b) Vil ministeren presse på for at få skabt en hurtig løsning overfortrafikselskabets kunder på denne uholdbare situation?c) Kan ministeren give en forklaring på, hvorfor den teknik, der blevanvendt frem til 30/6-10, ikke bliver anvendt fremadrettet, til en anden ogmere fleksibel løsning foreligger?"

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Movia, der oplyser følgende:”Movia havde - i lighed med blandt andet tankstationer og DSB - til og med den30. juni 2010 en dispensation fra PBS til at benytte Dankort med magnetstribei billetautomaterne på Regionstogs stationer. Efter den 1. juli 2010 skulleMovia sørge for, at automaterne kunne aflæse Dankort med chip.Derfor iværksatte Movia i vinteren 2009/2010 et projekt, der gennem enudbudsforretning skulle anskaffe nye automater, der opfyldte de ovenforanførte krav. Efter udbudsforretningens gennemførelse måtte det imidlertidkonstateres, at ingen af de leverandører ønskede at afgive tilbud. Det var ikkemuligt for Movia at forlænge den hidtidige dispensation uden betydeligemeromkostninger for Movia og uden en sikkerhed for, hvor længe det hidtidigesystem kunne opretholdes.Hele sommeren har Movia derfor arbejdet på brugbare alternativer, da detnaturligvis ikke er tilfredsstillende for kunderne ikke at kunne bruge Dankorteller andre kreditkort som betalingsmiddel.
Movia vil medio september offentliggøre, hvilke fremadrettede løsninger dervil blive iværksat og hvornår disse implementeres.”Jeg finder, at det er en utilfredsstillende situation for kunderne, og har noteretmig, at Movia inden for kort tid offentliggør, hvorledes problemet løses.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt