Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
888840_0001.png
888840_0002.png
888840_0003.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
10. september 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-151-0415AEC41018+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1571 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 20. august 2010.
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1571 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere vedlagte anonymiserede for-slag om sanktioner overfor ulovlige lydpotter m.v.”

Svar:

I den anonymiserede henvendelse, hvortil der henvises i spørgsmålet,rejses der forslag om skærpede sanktioner for ulovlig støjudvikling framotorcykler. Det foreslås nærmere bestemt, at sådanne overtrædelserskal være omfattet af færdselslovens klippekortordning.Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at transportministeren i De-tailforskrifter for Køretøjer har fastsat regler om krav til køretøjers ind-retning og udstyr mv., herunder om støjgrænser for motordrevne køretø-jer1. Derudover følger det af færdselslovens § 38, stk. 1, at motordrevnekøretøjer skal betjenes således, at de ikke afgiver unødig støj eller unø-digt udvikler røg eller gasarter. Overtrædelse af denne bestemmelse straf-fes efter færdselslovens § 118, stk. 1, med bøde.Ved en ændring af færdselsloven i 2004 indførtes den såkaldte klippe-kortordning, der indebærer, at en række nærmere opregnede færdsels-lovsovertrædelser (klipforseelser) medfører betinget frakendelse af fører-retten, hvis der inden for tre år begås tre af de pågældende overtrædelser.Det samme gælder, hvis føreren har gjort sig skyldig i to klipforseelser,og forholdene er begået inden for de første tre år efter førstegangserhver-velse af førerret, jf. færdselslovens § 125, stk. 2 og 3.Klipforseelserne omfatter bl.a. tilsidesættelse af krav til og forbud modoverhaling, kørsel over for rødt lys, kørsel mod kørselsretningen, kørselvenstre om helleanlæg, vigepligtsforseelser og hastighedsoverskridelsermed mere end 30 pct.Af forarbejderne til klippekortordningen fremgår bl.a., at ordningen efterJustitsministeriets opfattelse kun bør omfatte grovere overtrædelser affærdselslovens regler, hvilket navnlig vil sige adfærdsbaserede forseel-ser, der er væsentlige for trafiksikkerheden.
Jf. nærmere pkt. 7.05 i bilag 1 til bekendtgørelse nr. 351 af 11. marts 2010 om detail-forskrifter for køretøjers indretning og udstyr.2
1
Om end kørsel med for stor støjudvikling vil kunne være til (stor) genefor omgivelserne, er der ikke tale om en adfærdsbaseret forseelse, derkan betegnes som trafikfarlig i relation til andre trafikanter, og forseelsenfalder derfor uden for den kategori af forseelsestyper, som efter Justits-ministeriets opfattelse bør være omfattet af klippekortsystemet.Det bemærkes i øvrigt, at Justitsministeriet i øjeblikket er i gang med atoverveje, om – og i givet fald i hvilket omfang – der er grundlag for atforhøje bøderne på færdselsområdet, herunder bøden for unødigt støjendekørsel.Hvad angår spørgsmålet om politikontrol henvises til Justitsministerietsbesvarelse af 12. september 2008 af spørgsmål nr. 987 fra FolketingetsRetsudvalg (Alm. del). Kopi af besvarelsen vedlægges.Rigspolitiet har supplerende oplyst, at politiet (fortsat) generelt er op-mærksomme på problemer med larmende motorcykler, herunder såledesat dette element kan indgå i lokalt målrettede kontroller i forbindelse medmotorcykeltræf eller lignende arrangementer.
3