Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
889343_0001.png
889343_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
13. september 20102010-3410
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. august 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1567(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 1567:

"Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af TRU alm. del - spm. 1362 op-lyse i hvilket omfang der er indgået formelt samarbejde med henholdsvis desvenske og tyske jernbanemyndigheder med henblik på at sikre, at der blive re-el mulighed for at integrere de forskellige strøm-, signal og sikringssystemer,der anvendes på de 3 landes jernbaner, så el-tog kan passere landegrænserne."

Svar:

De danske, svenske og tyske jernbanemyndigheder samarbejder formelt omgrænseoverskridende jernbanetrafik i samarbejdet om den såkaldte Korridor B.Samarbejdet, der endvidere omfatter Østrig og Italien og har til hensigt at ska-be en fælles transportkorridor for jernbanetrafik (primært gods) fra Stockholmtil Napoli, faciliteres af EU-Kommissionen og har to organisatoriske niveauer:Et ministerielt niveau, hvor Danmark siden i år har formandskabet, dervaretages af Trafikstyrelsen.Et projektniveau, hvor den østrigske infrastrukturforvalter, ÖBB, harlederskab. Danmark repræsenteres her af Banedanmark.
Det grundlæggende formål med samarbejdet er at sikre et fælles radio- og sig-nalsystem (ERTMS) på hele strækningen samt på de vigtigste havne, godster-minaler og rangerbanegårde langs strækningen. Efter indførelsen vil det væremuligt at passere en landegrænse uden dobbeltudrustning og systemskifte vedgrænsen.Det fælles ERTMS-system vil være installeret på alle Banedanmarks jernbane-strækninger i 2021 i forbindelse med udrulningen af Signalprogrammet.I overgangsperioden mellem de to systemer skal de tog, der krydser grænsen,være udstyret med et STM (oversættelsesmodul mellem nyt og gammelt signal)for at være i stand til at køre på to togkontrolsystemer som for eksempel
ERTMS og dansk ATC. Det kan her nævnes, at Trafikstyrelsen faciliterer etformelt dansk-svensk forum, hvor der søges opnået forenelighed mellem detsvenske og danske togkontrolsystem ved brug af en STM.Spørgsmålet om integration af kørestrømssystemer har ikke været behandlet idenne sammenhæng og er ikke umiddelbart planlagt som fokusområde i EU-regi. Men som det fremgår af besvarelsen af TRU spørgsmål 1549, bruger Sve-rige og Tyskland en anden systemspænding end den danske. Ved brug af 2-systems togsæt og lokomotiver kan der frit køres mellem landene.Der er på nuværende tidspunkt flere operatører med togsæt, der er udstyretmed den nødvendige dobbeltudrustning, der kører i transit Tyskland – Dan-mark – Sverige ligesom der er flere operatører, der kører lokalt mellem Dan-mark og Sverige.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt