Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
885546_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
2. september 20102010-3405
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. august stillet mig følgende spørgsmål 1564(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1564:

"Ministeren bedes gøre rede for det samlede antal timer, hvor driften i hen-holdsvis 2006, 2007, 2008 og 2009 har været indstillet som følge af problemermed S-togenes pantografer og/eller køreledninger"

Svar:

Banedanmark har udarbejdet nedenstående skema, som viser det samlede an-tal timer, hvor driften har været standset på S-banen som følge af et køreled-ningsnedbrud.2006Samlet antal timer med driftsstoppr. år84200720082009
108
36
72
Banedanmark oplyser, at opgørelsen tager udgangspunkt i det samlede antalhændelser og en gennemsnitlig fejlretningstid, der er kompatibel med drifts-stoptiden. Banedanmark ligger ikke inde med opgørelser, der specifikt beskri-ver hændelser, der skyldes pantografer og køreledninger.Fejlretningstiden på køreledningsnedbrud varierer meget afhængigt af skadensomfang, hvor på strækningen hændelsen er sket samt det aktuelle beredskab.Erfaringer viser, at den gennemsnitlige fejlretningstid på et køreledningsned-brud er ca. 6 timer. De driftsmæssige konsekvenser af de enkelte hændelser va-rierer efter, hvor på strækningen de forekommer, samt hvornår på døgnethændelserne indtræffer.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt