Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
17.08.2010
Redegørelse vedrørende sikkerheds- og kørestrømssystemer på det europæiskejernbanenet.SikkerhedssystemerI EU-landene anvendes en lang række forskellige sikkerhedssystemer, som angivet ilisten nedenfor.Når et tog i dag skal passere en grænse mellem to lande, skal toget være forsynet medbegge landes sikkerhedssystemer, og der skal foretages systemskifte ved grænsen. Derfindes allerede i dag tog, der er udrustet med flere forskellige landes sikkerhedssyste-mer, således at der f.eks. kan køres med godstog direkte mellem Tyskland – Danmark– Sverige. Dobbeltudrustning i togene er bekostelig, og foretages af togoperatørerne,når det kan installeres i en velafgrænset del af materiellet, der anvendes til grænse-overskridende trafik. EU-landene har besluttet at erstatte de forskellige sikkerhedssy-stemer på fjernbanerne med det fælles system ERTMS, som i Danmark vil være instal-leret på alle Banedanmarks jernbanestrækninger i 2021 i forbindelse med udrulningenaf Signalprogrammet. Efter indførelsen af ERTMS i Europa vil det være muligt atpassere en landegrænse uden dobbeltudrustning og systemskifte ved grænsen.EU landeØstrigBelgienBulgarienCypernTjekkietDanmarkEstlandFinlandFrankrigTysklandGrækenlandUngarnIrlandItalienLetland
Togkontrolsystemer på fjernbanerINDUSI/PZB, LZBCrocodile, TBL 1/2/3, TVMEbicab-LSATC (ZUB 123, ATP)ALSNATP-VR/RHKCrocodile, KVB, TVMINDUSI/PZB, LZBLZB 700EVMCAWS OG ATPBACC, RSDD/SCMTALSN
BanedanmarkDirektionssekretariatetAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon8234 0000Direkte8234 5132
Journalnr.10-09995/kbpCVR18632276Side 1(3)
LitauenLuxembourgMaltaHollandPolenPortugalRumænienSlovakietSlovenienSpanienSverigeStorbritannien
ALSNCrocodile, MEMOR II+-ATB (Ny og gammel generation)SHPEbicabINDUSI/PZB, LZBLSINDUSI/PZB, LZBASFA, Ebicab 900, LZB, SELCABEbicabGW ATP-SYSTEMET, RETB, TPWS, TVM
Udover de ovennævnte sikkerhedssystemer findes der en lang række andre sikker-hedssystemer på bybaner og andre lokale baner. Således er S-banen i København ud-styret med et HKT-system.KørestrømssystemerDer anvendes forskellige kørestrømssystemer på fjernbanerne i de forskellige EU-landes jernbanenet. I Danmark anvendes der på fjernbanen et AC 25 kV 50Hz kørestrømssystem, der i henhold til tekniske specifikationer for Interoperabilitet,TSI Energy CR, er den systemspænding, der anbefales som mål for elektrificering affjernbanerne i EU. På grund af høje omkostninger ved ombygning til AC 25 kV 50 Hzsystem i hele EU, tillades dog 3 andre typer spændinger på det fælleseuropæiske jern-banenet. I bilag 1 er vist de enkelte EU-landes kørestrømsspændinger på fjernbane-strækninger.Grænselandene til Danmark, Tyskland og Sverige bruger en anden systemspændingend den danske. Ved brug af 2-systems togsæt og lokomotiver, kan der frit køres mel-lem landene. Der findes tilsvarende andre togsæt og lokomotiver, der kan køre mellemflere andre landes systemspændinger. Der er pt. flere operatører, der kører i transitTyskland - Danmark – Sverige ligesom der er flere operatører, der kører lokalt mellemDanmark og Sverige.
Side2(3)
Bilag 1
Side3(3)