Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
885326_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
1. september 20102010-3312
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9. august 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1544(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1544:

"Ministeren bedes gøre rede for, om stigningen i de bødetakster, som DSB,DSB-First, Arriva og lokalbanerne udsteder til passagerer uden gyldig billet isåvel S-tog, som regional- og fjerntog, indikerer at de stigende bødetakster haren præventiv virkning, således at der samlet set med tiden udstedes færrebøder."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:”DSB har ikke nogen samlet analyse af sammenhængen mellem billetpris,kontrolafgiftens størrelse og antallet af gratister. Antallet af kontrolafgifter erforuden antallet af gratister afhængig af kontrolindsatsen og denstilrettelæggelse.Formålet med kontrolafgiften er primært, at flest mulig kunder betaler forderes rejse. DSB tilstræber, at kunderne oplever, at der er en sådan balancemellem kontrolafgiftens størrelse, risikoen for at blive afkrævet en kontrolafgiftog den ordinære billetpris, at kun et lille mindretal af kunderne vælger at tagerisikoen ved at rejse uden gyldig rejsehjemmel.”
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt