Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
2. september 2010571092010-3315
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9. august 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1540(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).Spørgsmål nr. 1540:
Ministeren bedes give et overblik over, hvor omfangsrigt problemet med tabtgods er på de danske veje, samt vurdere om det kunne være en idé at lovgiveyderligere på området, således at det blev et krav for trailere og ladvogne, atde har et såkaldt edderkoppespind-net, hvilket øjensynligt mere sikkert skullekunne holde godset på plads.Svar:
I første halvår af 2010 blev der på foranledning af Vejdirektoratets Trafik In-formations Center (T.I.C.) fjernet tabt gods på statsvejene 2630 gange. Antalletaf udkald har været stigende fra 2007 til første halvår af 2009, men viser et faldi de efterfølgende tre halvår – svarende til et fald i antal udkald på 14 procent iførste halvår af 2010 i forhold til første halvår af 2009.Nedenstående tabel viser antal udkald på statsvejene i perioden 2007 – 2009til opsamling af tabt gods:År
2010200920082007Halvår
21212121Antal
-2630294630553073288125602253
Det er allerede i dag et lovkrav, at gods ikke må kunne slæbe eller falde af påvejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller lignende ulempe, vanske-liggøre færdslen eller volde unødig støj. Dette fremgår af færdselslovens § 82.Der er derimod ikke specifikke bestemmelser om, hvilke metoder, der skal an-vendes til at forhindre godset i at falde af.
Der findes alt efter godsets type forskellige systemer til at sikre godset forsvar-ligt og hensigtsmæssigt.Et ”edderkoppespind” vil således ikke kunne forhindre forstyrrende støvdan-nelse, og er derfor kun i nogle tilfælde den rigtige løsning. I visse tilfælde erstropper eller wirer det rigtige til at fastholde godset på et åbent lad, mens det inogle tilfælde er en presenning, der skal til, og i andre tilfælde er et net det rig-tige. Der findes i øvrigt mange forskellige typer af net.Det vil altid være op til en konkret vurdering hvilke sikringsmidler, som er derigtige, alt efter ladets opbygning, godsets type, mv. Derfor vil det ikke værehensigtsmæssigt at foreskrive en bestemt type fastholdelse af gods.Vejdirektoratet gennemfører informationsaktiviteter på hjemmesiden:”http://www.trafikken.dk” i de perioder, hvor transport af gods på åbne ladbi-ler og trailere traditionelt er høje – typisk forår og efterår. På samme side fin-des endvidere et lynkursus i fastspænding af gods på trailere.Jeg mener derfor, at der er gode muligheder for at få information om, hvordanman fastspænder sit gods forsvarligt.Det er politiet, der kontrollerer overholdelse af Færdselslovens §82 på vejene,og jeg er bekendt med, at politiet jævnligt udskriver bøder for uforsvarlig be-læsning.På baggrund af ovenstående har jeg ikke planer om yderligere lovgivning påområdet.
Side 2/2
Med venlig hilsenHans Chr. Schmidt