Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
885517_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato2. september 2010Dok.idJ. nr. 2010-3292Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 5. august 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1536(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Jens Chr. Lund (S).

Spørgsmål nr. 1536:

”Er der en forkert hældning på rundkørslen på rute 11 syd for Ribe? Flere bor-gere i området påstår, at den hælder kraftigt ”udad” med den konsekvens, atlast på lastvogne skrider af.”

Svar:

På foranledning af spørgsmålet har jeg anmodet Vejdirektoratet om en udtalel-se.Vejdirektoratet har oplyst, at rundkørslen på Rute 11, syd for Ribe, er anlagt i1998 af det daværende Ribe Amt. Rundkørslen er etableret efter de daværendeforberedende vejregler med et ca. 6 m bredt cirkulationsareal og et ca. 2 mbredt overkørselsareal med rumleeffekt - i dette tilfælde udført med hvide rum-lestriber.Vejdirektoratet har endvidere oplyst, at overkørselsarealets sidefald blev anlagtmed ca. 60 promille, men efterfølgende er der foretaget en regulering af dettesidefald, så det i dag henligger med ca. 40-50 promille. Selve cirkulationsarea-lets sidefald henligger med et fald på 20-29 promille, hvor vejreglerne nu og førvejledende anviser max. 25 promille.Det er Vejdirektoratets vurdering, at trafikanterne generelt kører relativt hur-tigt igennem rundkørslen, og i visse tilfælde, imod hensigten, anvender over-kørselsarealet for at komme hurtigere frem. Dette kan medføre, at de bliver ud-sat for påvirkninger, som kan medføre, at ufastgjort last forskydes.Der er ikke siden åbningen i 1998 sket uheld i rundkørslen, hvor de anvendtesidefald vurderes at have været en medvirkende årsag.Med venlig hilsenHans Chr. Schmidt