Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. august 20102010-3253
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 29. juli 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1527(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1530 :
"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt alle de færger, der sejler i såvel rute-fart i danske farvande som mellem danske og udenlandske havne, vil kunneklare, at der sker en forøgelse af akseltrykket på lastbiler til mere end de nu til-ladte 48 ton?"Svar:
Jeg har forhørt mig hos Søfartsstyrelsen, som oplyser:Danske færgers vogndæk er konstrueret til at klare belastningen fra lastvogne,der opfylder reglerne i Trafikstyrelsens såkaldte dimensionsbekendtgørelse. Ef-ter nugældende regler er det tilladte maksimale akseltryk på 10 ton, og denmaksimale totalvægt for lastvognstog på 48 ton.Generelt gælder, at de færger, der i dag kan medføre lastvogne med en total-vægt på 48 ton, også vil kunne medføre tungere lastvogne. En øget totalvægt vilsåledes ikke i sig selv udgøre et problem for færgerne. Derimod kan den lokaletrykpåvirkning på vogndækket blive et problem, hvis akseltrykket overstiger de10 tons. Lastvognens akseltryk er det tryk, hjulene på én aksel overfører til un-derlaget. Hvis lastvognens totalvægt øges, uden at antallet af aksler og hjuløges, stiger akseltrykket, og det kan for nogle færger blive for højt.Scandlines, Bornholmstrafikken og DFDS har oplyst til Søfartsstyrelsen, at de-res færger vil kunne klare tungere lastvogne, forudsat at akseltrykket ikke øges.For disse færger vil det således være nødvendigt, at de tungere lastvogne har etantal aksler og hjul, der holder akseltrykket under de 10 tons.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt