Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
779796_0001.png
779796_0002.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. december 2009Færdsels- og våben-kontoretAndreas Emil Chri-stensen2009-151-0334AEC40648
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 153, som Folketingets Tra-fikudvalg (Alm. del) har stillet justitsministeren den 6. november 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Lene Espersenfg. justitsminister/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 153 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes i forlængelse af sit svar på TRU alm. del –spm. 26 oplyse, om det er sædvanlig praksis, at politiet intetforetager sig, når man igennem medierne bliver opmærksompå, at der tilsyneladende foregår systematiske lovovertrædel-ser.”

Svar:

Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-hentet en udtalelse fra Nordjyllands Politi. Det fremgår afdenne udtalelse, at såfremt Nordjyllands Politi bliver bekendtmed medieomtale af mulige strafbare forhold, foretages deren konkret vurdering af, om politikredsen af egen drift skalindlede efterforskning. Denne vurdering tager udgangspunkt iretsplejelovens § 742, stk. 2, hvorefter politiet iværksætter ef-terforskning, når der er rimelig formodning om, at der er be-gået et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige.I relation til TV2-Nords udsendelse den 6. september 2009bemærkes det, at Nordjyllands Politi ikke modtog anmeldel-ser i relation til de chauffører, der medvirkede i indslaget.Chaufførerne fremstod anonymiserede i TV-indslaget, lige-som det nærmere tidsforløb omkring de foretagne hvil ikkekunne fastlægges ud fra indslaget, hvorfor indslaget ikke i sigselv kunne give grundlag for at iværksætte efterforskning afeventuelle brud på reglerne om køre- og hviletid.”
2