Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
795903_0001.png
795903_0002.png
795903_0003.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
8. februar 2010752372004-u18-001353
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 5. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål151 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål nr. 151:

”Ministeren bedes tilsende udvalget et notat til belysning afkapacitetsudnyttelsen og mulighederne for kapacitetsudvidelser på Kystbanen(idet der ses bort fra efffekterne af den for tiden uregelmæssige drift). I notatetønskes bl.a. belyst:-Hvor stor del af kapaciteten, der udnyttes i myldretiderne.-I hvilket omfang kapaciteten kan forbedres ved at køre flere tog og tog medplads til flere passagerer (evt. kombineret med længere perroner).-I hvilket omfang kapaciteten vil blive forbedret som følge af det nyesignalsystem, og hvad der i øvrigt kan gøres signalmæssigt og lign. for at øgekapaciteten.-I hvilket omfang der gennem større investeringer (f.eks. ekstra spor en del afvejen ) kan ske en forøgelse af kapaciteten.I det omfang der med rimelighed kan angives grove skøn for udgifterne,udbedes sådanne skøn. Notatet bør tage hensyn til den situation, hvorpassagertallet engang i fremtiden forøges meget væsentligt med f.eks. 50 eller100 pct. som følge af kørselsafgifter, øget trængsel og lign. Såfremt der ikkeindenfor svarfristen kan svares på alt det nævnte, ønskes et midlertidigt svarmed de oplysninger, som foreligger.”

Svar:

Jeg må først beklage den sene besvarelse af spørgsmålet.For en ordens skyld går jeg ud fra, at spørgeren med ”Kystbanen” tænker kon-kret på strækningen mellem Østerport og Helsingør. Det pointerer jeg, fordiKystbanen betjenes af DSBFirst i samdrift med strækningen over Øresund samtKastrupbanen. Som det vil fremgå af mit svar, er det næppe kapaciteten på sel-ve Kystbanen, som i første række er et problem for DSBFirst.
På det meste af strækningen har Kystbanen en god kapacitet i forhold til detantal tog, som kører på den i dag. Der kører i spidstimerne 7 tog – i en enkelttime op til 9 tog i én retning. I forhold til en normal dobbeltsporet strækning erder ikke tale om nogen voldsom udnyttelse, og i hvert fald ikke en overbelast-ning. En dobbeltsporet bane med et normalt moderne signalsystem bør kunneklare 12 tog i timen pr retning, hvis togene kører med nogenlunde samme ha-stighed.Det skal dog også bemærkes, at togtrafikken på Kystbanen skal indpasses i enbetydeligt mere intensiv trafik på det korte stykke mellem København ogØsterport, hvad der kan give problemer for trafikafviklingen. På samme mådegælder, at sporkapaciteten lokalt på Helsingør station kan sætte nogle restrikti-oner for trafikafviklingen på endestationen. Endelig kan de trafikale bindingerpå tilstødende strækninger, f.eks. på Kastrupbanen og i Sverige have effekt påtrafikafviklingen på Kystbanen på grund af det sammenhængende togsystemover Øresund.Der er med den nuværende togtrafik god mulighed for at befordre flere passa-gerer. I de allerede indsatte tog på Kystbanen regnes med en gennemsnitlig ik-ke-udnyttet siddepladskapacitet på mellem 30 og 40 pct. i myldretiden, og derer således ikke behov for at udvide kapaciteten målt i antal siddepladser. Efter-spørgslen udvikler sig ikke så stærkt at der indenfor overskuelig tid bliver be-hov for at indsætte flere pladser. Når behovet måtte melde sig, er det i førsteomgang muligt at gøre de nuværende tog længere ved at koble flere togsæt på.Det kræver selvfølgelig investeringer i ekstra togmateriel, men ikke investerin-ger i baneinfrastrukturen. Det bemærkes i den forbindelse, at alle perronernepå Kystbanen er ved at blive udvidet med henblik på at tillade kørsel med delange tog, som ønskes indsat på grund af den meget større efterspørgsel mellemKøbenhavn og Malmø. Der er afgivet ordre på yderligere 10 togsæt til udvidelseaf trafikken over Øresund, og som forventes leveret i løbet af 2010.Det nye signalsystem øger kapaciteten på banen med skønsmæssigt ca. 10-15pct. Da det, jf. ovenfor, ikke er nødvendigt at køre flere tog, giver denne ekstrabanekapacitet bedre mulighed for at indhente forsinkelser, og nye signalermedfører således først og fremmest en regularitetsforbedring.Ved en kombination af maksimal udnyttelse af det nuværende sædeudbud ogopformering af togene med flere togsæt, vurderes det umiddelbart at være mu-ligt at transportere den størrelsesorden af mellem 50 og 100 pct. flere passage-rer, som er nævnt i spørgsmålet. Man vil i forbindelse med eventuel yderligerevækst kunne overveje indsættelse af tog med en større kapacitet f.eks. dobbelt-dækkermateriel.
Side 2/2
Der kan således ikke anvises realistiske scenarier hvor en udvidelse af sporka-paciteten på Kystbanen vil være nødvendig for at skaffe plads til passagerer,som ellers måtte afvises.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Lars Barfoed