Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
17. november 2009928229004-u18-1352
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 5. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål150 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Magnus Heunicke (S).Spørgsmål nr. 150:
Ministeren bedes redegøre for, om det er i overensstemmelse med ønskerne ombedre togservice og mere præcis information til de rejsende om forsinkelser,når informationsskærmene på Næstved Station onsdag den 4. november kl.08.55 pludselig skiftede til næste tog mod Kbh. med afgang 09.19, mens derejsende stadig stod og frøs og ventede på toget med planlagt afgang kl. 08.38,uden at denne skærmfejl blev påpeget i højttalerne, hvilket betød, at flere af derejsende forlod den blæsende perron (der er brug for mere læ for den skarpevestenvind på perron 4 i Næstved) for at søge ly i forhallen, hvorefter de i alhast måtte løbe tilbage, da toget med planmæssig afgang kl 08.38 pludselig kl.08.58 rullede ind, hvilket godt nok var annonceret i højttalerne, men detlarmende dieseltog på perron 5 til Roskilde gjorde det mere end svært at høredisse informationer, som altså også blev modsagt af skærmene, uden at dennefejl blev forklaret eller påpeget, og når de rejsende til samme forsinkede tog iGlumsø kunne berette om højttalerbeskeder om, at toget skulle gå til Lundby(og altså ikke Kbh.), hvilket vidner om en ligegyldighed og geografiskuvidenhed hos dem, der leverer de vigtige informationer.Svar:
Det er naturligvis altid beklageligt, når trafikinformationerne på stationerne erutilfredsstillende. Banedanmark har oplyst, at forsinkelserne den pågældendemorgen skyldtes løvfald på strækningen. Der blev informeret via stationenshøjttalersystem om afvigelser i toggangen, mens informationsskærme beklage-ligvis ikke viste korrekt på det pågældende tidspunkt.Den forkerte visning skyldtes, at det ved større forsinkelser er nødvendigt ma-nuelt at betjene det system, som opdaterer skærmene. Håndteringen af øvrigeforsinkelser den pågældende morgen som følge af løvfald medførte desværre, atden manuelle betjening ikke var tilfredsstillende.Banedanmark arbejder til stadighed med at forbedre indsamlingen af automa-tiske trafikinformationsdata, således at den manuelle indtastning af forsinkel-sesdata minimeres, og det sikres, at der vises korrekte data på informations-
skærmene. På Sydbanen forventes det, at det bliver muligt at modtage forsin-kelsesdata automatisk fra januar 2010, således at lignende situationer så vidtmuligt undgås.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed