Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
762412_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
23. november 2009927053004-u18-1346
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 3. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål146 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 146:

"Ministeren bedes give et skøn over, hvor meget det vil koste at forlængecut-and-cover-tunnelen fra Kulbanevej under Vigerslevvej, gennem Harre-strupparken og frem til Avedøre Havnevej, både for hele strækningen, såvelsom for etaperne fra Vigerslevvej til kommunegrænsen til Hvidovre og for densidste etape gennem Hvidovre."

Svar:

Jernbanens passage igennem Vigerslevparken er fikseret af en række tvangs-punkter. De vigtigste bindinger er at banen krydser 3 store gravitationskloak-ledninger, som ligger i en dybde af ca. 2- 3 m under terræn på det sted hvor ba-nen krydser. Harrestrup Å er ligeledes rørlagt i en dybde af ca. 4 -5 m underterræn på det sted hvor banen krydser denne.Disse forhold betyder, at en eventuel tunnel igennem Vigerslev parken skullened i en dybde af 15 – 20 m. En cut and cover tunnel på dette sted ville væremeget vanskelig at etablere, og en boret tunnel er ikke økonomisk realistisk.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed