Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
883781_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. august 20102010-3282
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 16. juli 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1444(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1444:

"Ministeren bedes redegøre for, hvordan den kollektive trafik blev afviklet un-der COP15, med angivelse af såvel plusser som minusser."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der har oplyst, at:”Over et år før afviklingen af COP15 nedsatte direktørsamarbejdet en arbejds-gruppe, der skulle varetage samarbejdet mellem trafikselskaber og Udenrigs-ministeriet om afviklingen af trafikken under topmødet.Resultatet blev en aftale, der indebar, at alle delegerede fik tilbudt travelpass,der gav fri adgang til at benytte den samlede kollektive trafik i Hovedstadsom-rådet. Desuden omfattede travelpass’et brug af tog og busser for delegeredeindkvarteret i Malmø.Beredskabet omfattede en særlig COP15-buslinje mellem Nørreport og BellaCentret med stop ved hoteller og lufthavnen samt et tværgående arbejde om-kring trafikinformation og trafikkoordinering under topmødet.Betjeningen af Bella Centret blev primært planlagt varetaget med Metro, se-kundært af den særlige buslinje samt af Øresundstog til og fra Ørestaden. Vedsærarrangementer var der aftalt indsættelse af shuttlebusser, som hurtigt og ef-fektivt betjente de delegerede.Der var derudover fokus på at sikre, at COP15-topmødet blev afviklet udenproblemer for øvrige kunder i den kollektive trafik.Trafik- og informationsafviklingen må betragtes som en succes både i relationtil COP15 og de daglige kunder, selvom det var en udfordring at indpasse tra-fikafviklingen med de naturlige krav om sikkerhed.”Med venlig hilsenHans Chr. Schmidt