Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
883775_0001.png
883775_0002.png
883775_0003.png
883775_0004.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. august 20102010-3282
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 16. juli 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1441(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1441:

"Ministeren bedes redegøre for, hvilke sager, der stadig verserer mellem par-terne i hovedstadsområdets kollektive trafik."

Svar:

Trafikstyrelsen har overfor mig oplyst, at det senest lukkede regnskab for ind-tægtsdelingen mellem parterne i hovedstadssamarbejdet er regnskabet for2003. Årsagen til, at de efterfølgende regnskaber ikke kan lukkes, er, at derverserer en række uafklarede sager vedr. indtægtsfordelingen.Parterne i hovedstadsområdet har overfor Trafikstyrelsen oplistet følgende ver-serende sager (marts 2010):SagMovias tællesystem har undertalt i 2008og 2009 (se også pkt. 7). Der er tale om enudløber af voldgiftsagen.Passagertal på Gribskovbanen og LilleNord: Sagen er opstået ifm. indførslen afnye tællesystemer på lokalbanerne, pga.manglende paralleltælling.Udvidelse af indtægtsdelingsmodellen fratre til hhv. fire og fem parter har medført,at Movia mener, at Movias andel af ind-tægterne ikke er uændret trods intentionenherom.Vedrører regnskabsår2008 og 2009
1
2
2007 og frem
3
2007 og frem
4
SagKorrektion for passagerer under én meter ibusser og lokalbaner, idet disse passagererifølge Movia ikke tælles af tællesystemet.Tilsvarende metroens korrektion for børnunder én meter (se pkt. 11) indføres en til-svarende korrektion i busser og lokalbaner,med udgangspunkt i disses målegrænser.Movia mener, at det beregningsgrundlag,som danner baggrund for dobbeltfaktoren,synes at være fejlagtigt, idet det indeholdereksterne rejser (ind og ud af hovedstads-området).Movia ønsker en fejlrettelse af eksternerejser I 3-, 4, og 5-partsmodellen.Den genopretning, som Movia har oplystat have foretaget i 2008 og 2009, er efterDSB og Metroselskabets opfattelse udtrykfor en metodeændring, som skal medførenulpunktsforskydning.Antal kombinerede rejser mellem DSB ogDSB S-tog er i 3-partsmodellen opgjort udfra Østtællingen, men man i de nye model-ler anvender RHUdata. Sagen er rejst afDSB S-tog, modpart antages at være DSBhhv. Trafikstyrelsen (efter 2009).Metroens prisudvikling. Stor vækst i me-troens solorejsepris i 2008 ift. tidligere år.DSB S-tog mener, at årsagen ikke er af-dækket.Fejl i stratifikation og vægtning af inter-view vedr. S-tog og P-tog i Rejsehjemmel-undersøgelsen. DSB S-tog finder at varig-hed og effekt af den konstaterede fejl ikkeer tilstrækkeligt afdækket.Korrektion for passagerer under én meter imetroen, idet disse passagerer ifølge Me-troselskabet ikke tælles af tællesystemet.Metroen ønsker at der korrigeres for de
Vedrører regnskabsår2004 og frem
Side 2/2
5
2007 og frem
6
2004 og frem
7
2008 og frem
8
2007 og frem
9
2008 og frem
10
2004 og frem
11
2005 og frem
Sagpassagerer, der ikke tælles af tællesyste-met, men alligevel fratrækkes i forbindelsemed indtægtsfordelingen.12Metroens ønsker en korrektion for en un-dertælling i 2007 og 2008 pga. utilstræk-kelig rengøring af tællesystemets sensorer.Metroselskabet ønsker en ændring af Me-troselskabets fradrag for personale, idetandre selskaber ikke fratrækker personale ideres opgørelser.DSB Firsts nye tællesystem er ikke god-kendt af parterne.DSB regionaltogs nye tællesystem er ikkegodkendt af parterne.I 2004 opfangede S-togs tællesystem ikke,at juleferien var længere end hidtil. Moviamener principielt, at tællesystemet gene-relt ikke har opfanget strukturelle ændrin-ger over tid i form af fx indførelsen af 6. fe-rieuge osvDSB S-togs passagertællinger opfangede i2005 ikke i tilstrækkeligt omfang udsvingsom følge af sporarbejder/”varme skinner”og terrortrussel mv. Metroselskabet ogMovia ønsker en korrektion af DSB S-togspassagertal for disse forhold.
Vedrører regnskabsår
Side 3/3
2007 og 2008
13
2004 og frem
14
2009 og frem
15
2009 og frem
16
2004 og frem
17
2005
Trafikstyrelsen har over for parterne tilkendegivet sine synspunkter vedr. deoplistede sager, herunder at det er Trafikstyrelsens vurdering, at en række afsagerne enten er afsluttede eller bør håndteres i andet regi. I forlængelse herafhar Trafikstyrelsen tilbudt at bistå med at finde en løsning på de oplistede sa-ger.Parterne i hovedstadsområdet, Movia, Metroselskabet, DSB og DSB S-tog, har iforåret 2010 iværksat en proces for lukning af ovennævnte sager.
Med venlig hilsen
Side 4/4
Hans Chr. Schmidt