Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
883644_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. august 20102010-3266
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. juli 2010 stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1421:

"Ministeren bedes gøre rede for hvor stor en andel (skøn i pct. og i beløb) af desamlede udgifter til elektrificering af jernbanenettet samt anskaffelse af el-tog,der skal anvendes på immuniseringen."

Svar:

I screeningsundersøgelsen ”Fortsat elektrificering af banenettet” udarbejdet afNIRAS for Transportministeriet i april 2009 og efterfølgende sendt til Trafik-udvalget er det på baggrund af nøgletal opgjort, at udgifterne til immuniseringvil udgøre ca. 25 pct. af anlægsomkostningen til elektrificering på de nuværen-de sikringsanlæg, og ca. 10 pct. af anlægsomkostningen, hvis elektrificeringengennemføres efter udskiftningen af Banedanmarks sikringsanlæg.For strækningerne Roskilde – Kalundborg, Køge – Næstved, Lunderskov – Es-bjerg, Fredericia – Frederikshavn og Vejle – Struer, som er de strækninger,screeningsundersøgelsen omfatter, er anlægsomkostningerne til elektrificeringopgjort til ca. 7,5 mia. kr. plus udgifterne til immunisering. Disse er opgjort tilca. 2 mia. kr., hvis elektrificeringen foretages med de nuværende sikringsanlæg,eller ca. 750 mio. kr., hvis elektrificeringen foretages efter udskiftningen af sik-ringsanlæggene. Screeningsundersøgelsen omfatter dog ikke et egentligt over-slag for en elektrificering, men en vurdering af omkostningerne med henblik påat sammenligne forskellige scenarier for elektrificering.Det giver ingen mening at svare på, hvor stor en andel udgifterne til immunise-ring udgør i forhold til udgifterne til anskaffelsen af el-tog, da dette afhængeraf, hvilke forudsætninger om el-togsanskaffelser man gør sig. Med leverancenaf IC4- og IC2-toget er der ikke noget aktuelt behov for anskaffelse af yderligeremateriel i persontrafikken ud over det allerede besluttede.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt