Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
884066_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. august 20102010-3186
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9. juli 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1412 (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PerCLausen (EL).

Spørgsmål nr. 1412:

"Ministeren bedes gøre rede for såvel form som indhold af den dialog, som pågårmellem Transportministeriet og EU-Kommissionen om den tildelte TEN-t støtte tilkyst-til-kyst-forbindelsen over Femern Bælt, jf. svar på TRU alm. del - spm. 1242."

Svar:

Idet jeg henviser til min foreløbige besvarelse af 6. august 2010 af spørgsmålet,skal jeg hermed afgive min endelige besvarelse.I forbindelse med en statusrapport til Europa-Kommissionen (TEN-T-Agenturet)om arbejdet med kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt oplyste Femern A/Sden 31. marts 2010, som det fremgår af aktstykke 140 af 25. maj 2010, at selska-bet frem til 2013 forventer at have færre støtteberettigede udgifter end forventetved udarbejdelsen af ansøgningen om TEN-T-støtte i 2007.Transportministeriets departement har afholdt en række møder om sagen på kon-torchefniveau. Sammen med Femern A/S har Transportministeriets departementden 7. maj 2010 i Bruxelles afholdt et opfølgende møde med TEN-T-Agenturet iBruxelles. Den 10. maj 2010 blev sagen drøftet med Forbundstransportministeriet iBerlin. På baggrund af dette møde blev der den 27. maj 2010 afholdt et fællesdansk-tysk uformelt frokostmøde med Europa-Kommissionen (DG MOVE).På baggrund af ovenstående havde jeg den 24. juni 2010 en kort drøftelse af sa-gen med min tyske kollega Peter Ramsauer, hvor vi aftalte, at jeg skulle sende etbrev til næstformand i Europa-Kommissionen, Siim Kallas, for at gøre opmærk-som på problemstillingen.Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 1407 fra Folketingets Trafik-udvalg.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt