Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
884032_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. august 20102010-3186
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9. juli 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1407(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1407:

"Ministeren bedes gøre rede for årsagen til, at Sund & Bælt ikke har været fuldtud orienteret om de seneste ændringer i, hvordan TEN-t støttemidler admini-streres, jf. svar på TRU alm. del - spm. 1242."

Svar:

Idet jeg henviser til min foreløbige besvarelse af 6. august 2010, oplyser Sund &Bælt Holding A/S, at Femern A/S ved udarbejdelsen af ansøgningen i 2007 omTEN-T-støtte lagde til grund, at udgifter til forudbetalinger til entreprenørervar støtteberettigede, hvilket var i overensstemmelse med Europa-Kommissionens dagældende praksis for administration af TEN-T-midlerne.Sund & Bælt Holding A/S oplyser videre, at Femern A/S på baggrund af et mø-de med Kommissionen i januar 2010 om TEN-T-midlerne blev opmærksom på,at Kommissionen ikke længere anser forudbetalinger for at være støtteberetti-gede. På baggrund af de nye oplysninger gik Femern A/S i gang med at analyse-re de mulige konsekvenser for TEN-T-støtten til projektet i perioden 2007–2013. Femern A/S konstaterede, at konsekvenserne af den ændrede praksiskunne indebære, at støtten til projektet kunne blive reduceret med ca. 900 mio.kr. i perioden 2007–2013.Folketinget blev orienteret om sagen i forbindelse med aktstykke 140 af 25. maj2010, der blev tiltrådt af Finansudvalget den 3. juni 2010.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt