Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
886049_0001.png
886049_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato3. september 2010Dok.idJ. nr. 2010-3132Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 5. juli 2010 stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraMogens Jensen (S).

Spørgsmål nr. 1363:

" Med henvisning til ministerens svar på TRU alm. del - spm. 1254, der med sinmanglende stillingtagen og svar på de rejste problemstillinger, efter spørgerensopfattelse atter udstiller regeringens manglende respekt for borgerne i Vestjyl-land, bedes ministeren nok engang kommentere den til spørgsmål 1254 vedlag-te henvendelse fra Midttrafik til Arriva vedr. togkøreplaner og herunder rede-gøre for:- Om ministeren mener, det er rimeligt, at borgere i Midt- og Vestjylland skalpåføres unødvendige gener og dårlige transportforhold, fordi Arriva og DSBikke er i stand til at koordinere deres køreplaner med hinanden og medbusruter i området.- Om ministeren mener, det er rimeligt, at toget mod Holstebro fra Herningkører 3 minutter, før toget fra Århus/Silkeborg er ankommet til Herning.- Om ministeren mener, at togafgangen fra Ringkøbing mod både Holstebroog Skjern afgår kl. 7.37, når alle busforbindelser først ankommer tilRingkøbing kl. 7.40.- Om ministeren mener, at der er rimeligt, at lyntogene fra Århus til Herningmed masser af studerende kun stopper hver anden gang i Birk, hvoruddannelsesinstitutionerne ligger med den konsekvens, at de studerende skalkøre med bus fra stationen i Herning og tilbage til Birk.- Hvad ministeren konkret vil gøre for at sikre, at Arriva, DSB og Midttrafikkoordinerer deres køreplaner, og sikrer at forbindelserne er bedst mulige forborgerne."

Svar:

Det er afgørende for mig, at der er sammenhæng i den kollektive trafik til gavnfor passagererne. For at skabe sammenhæng i den kollektive trafik er det nød-vendigt, at de forskellige aktører koordinerer deres køreplaner. Det er derfor etområde, som jeg har meget fokus på, og jeg kan oplyse om, at en bedre sam-menhæng i den kollektive trafik indgår i den evaluering af Lov om Trafiksel-skaber, som Transportministeriet er ved at udarbejde.
Samtidig må man dog også være opmærksom på, at køreplanlægning er et pus-lespil, hvor der kan være mange modsatrettede hensyn til bl.a. korrespondan-cer, køretider og krydsningsmuligheder på jernbanen. Dette er også tilfældet iden konkrete sag, hvor Arriva har foretaget en afvejning af forskellige hensyn iforbindelse med korrespondancer.Arriva har således oplyst, at der i Herning er korrespondance en gang i timenmellem Arrivas tog og DSBs tog mod Holstebro med seks minutter mellem to-gene.For så vidt angår spørgsmålet vedrørende Ringkøbing har Arriva oplyst, at tog-afgangen er lagt kl. 7.37 af hensyn til korrespondancerne i Skjern henholdsvisHolstebro. Jeg vil dog nu undersøge hvilke muligheder der er for, at Midttrafiksbusser kan ankomme lidt tidligere til Ringkøbing, så der her vil være forbindel-se til togene.I forbindelse med Regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstres beslut-ning om genudbud af den offentlige servicetrafik i Midt- og Vestjylland indføresfra december 2010 et regionalt lyntogssystem mellem Århus og Herning påstrækningen Herning-Skanderborg. I den nye køreplan er der dog planlagt tostop (et i hver retning) med lyntogssystemet om morgenen på Birk Centerpark,så de studerende kan komme til deres uddannelsesinstitution.Formålet med indførelsen af et regionalt lyntog er at tilbyde hurtigere tog mel-lem de større stationer på strækningen. Rejsetiden reduceres med 17-18 minut-ter, og det regionale lyntog er estimeret til at generere 50.000 ekstra rejsendepr. år. Det er derfor min opfattelse, at indførelsen af de regionale lyntog mellemHerning og Skanderborg vil være til gavn for langt de fleste passagerer.Afslutningsvis ønsker spørgeren oplyst, hvad jeg vil gøre for at sikre, at Arriva,DSB og Midttrafik koordinerer deres køreplaner til gavn for passagererne.Både Arriva, DSB og Midttrafik er allerede på nuværende tidspunkt, i kraft afBekendtgørelse om samarbejde ved koordinering og planlægning af offentligservicetrafik m.v., forpligtet til at koordinere deres køreplaner. Desuden er bå-de DSB og Arriva kontraktligt forpligtet til at samarbejde med andre parter omkøreplanlægning.På baggrund af dette vil Trafikstyrelsen have opmærksomhed på, at der sker enhensigtsmæssig koordinering af køreplaner mellem DSB, Arriva og Midttrafik.Her vil hensynet til de forhold, som er påpeget i spørgsmålet, naturligvis ogsåindgå i den forsatte dialog.Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt