Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
883677_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
. august 2010564002010 - 3095
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 30. juni 2010 stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1355:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvor stort et beløb, der "mangler i kassen",som følge af, at passagerprognoserne for metroen ligger betydeligt under detforventede niveau."

Svar:

Det er korrekt, at passagertallet for den eksisterende Metro er lavere en forven-tet i de oprindelige passagerprognoser.De oprindelige prognoser blev udarbejdet på baggrund af en situation uden enMetro, dvs. passagerprognoserne blev baseret på formodninger om passager-nes fremtidige brug af en kommende Metro. Vi har nu et bedre grundlag for atudarbejde passagerprognoserne, idet der forelægger empiriske undersøgelser,der viser de faktiske passagertal. Disse undersøgelser kan således bidrage til atmindske den usikkerhed, der altid vil være tilknyttet prognoser.Jeg er af den overbevisning, at det ikke er til nytte for hverken Metroselskabeteller os som ejere at beregne de økonomiske konsekvenser af de seneste passa-gerprognoser i forhold til de oprindelige prognoser, da fokus i de økonomiskeberegninger i stedet bør ligge på de realiserede passagertal. Det bidrager ikke tilnoget at lave beregninger på, hvordan tingene kunne have set ud.Jeg hæfter mig i stedet ved, at udviklingen i passagertallene udvikler sig posi-tivt. Metroselskabet havde eksempelvis ca. 47 mio. passagerer i 2008 stigendetil ca. 50 mio. passagerer i 2010, dvs. en stigning på ca. 6 %. Endvidere notererjeg mig, at Metroselskabet fastholder en høj rettighed, som jeg formoder erstærkt medvirkende til den positive udvikling i passagertallene.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt