Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
883667_0001.png
883667_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. august 2010564002010 - 3095
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 30. juni 2010 stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1353:

”Af referatet fra Metroselskabets ordinære interessentskabsmøde den 28. april2010 fremgår det, at passagertallet for 2009 endte på 50 mio., og ministerenbedes gøre rede for, hvordan dette tal forholder sig til de oprindelige prognoser,der blev lagt til grund for planlægningen af metroens etaper 1-3.”

Svar:

Vedrørende spørgsmål nr. 1353 har Metroselskabet oplyst følgende, som jegskal henholde mig til:”De første prognoser for Metroen blev udarbejdet i 1994 og viste et samlet år-ligt passagertal på 73 mio. for en situation, hvor alle 3 etaper af Metroen var ibrug.Disse prognoser blev udarbejdet ved brug af den første udgave af den såkaldteOTM model, der ifølge sagens natur var baseret på undersøgelser af folks for-ventninger til i hvilket omfang, de ville benytte en endnu ikke eksisterende Me-tro. Forudsætningerne om befolknings- og arbejdspladsudvikling samt udvik-lingen i bilejerskab og konkurrenceforholdet mellem kollektiv trafik og biltrafikbyggede på de daværende officielle fremskrivninger i kommunerne og staten.I forbindelse med forberedelserne af Cityringen blev der under Transportmini-steriets ledelse foretaget en opdatering af OTM-modellen baseret, dels på denkonstaterede brug af Metroen, dels på en fortsat udvikling af modelteknikkenog datagrundlaget.Den opdaterede OTM model blev forud for beslutningen om anlæg af Cityrin-gen i foråret 2007 anvendt til en genberegning af prognoserne med brug afuændrede forudsætninger i forhold til Udredningen om Cityringen fra 2005.Genberegningen viste passagertal, der for den eksisterende Metro og Cityrin-gen lå henholdsvis på 14,6 % og ca. 3,7 % under de passagerbudgetter, som varlagt til grund for Udredningen om Cityringen.
Metroselskabet udarbejdede kort efter sin oprettelse en opdateret prognose forden eksisterende Metro ved hjælp af den opdaterede OTM model, denne gangmed nye aktuelle forudsætninger for befolkningsudvikling m.v. En væsentligfaktor heri var en forudsætning om, at konkurrenceforholdet mellem kollektivtrafik og biltrafik ville ændre sig betydeligt over de kommende år som følge afen større stigning i taksterne for den kollektive trafik end i benzinpriserne.Denne opdaterede prognose resulterede derfor i et årligt passagertal i den eksi-sterende Metro på 62 mio. i 2018. Forudsætningen om stigningen i taksternehavde ikke konsekvenser for tilbagebetalingstiden i Metroselskabets langtids-budget.”Endvidere kan jeg oplyse, at Metroselskabet pt. er i gang med at opdatere pas-sagerprognoserne. Selskabet forventer at kunne fremlægge nye passagerprog-noser i efteråret 2010, som bl.a. vil blive indregnet i selskabets langtidsbudget,efter en forudgående drøftelse bl.a. med Transportministeriet.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt