Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
883647_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. august 2010564002010 - 3095
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 30. juni 2010 stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1349:

"Når ministerens forgænger, Flemming Hansen, tidligere har bebudet, at City-ringen er "mere af det samme", indebærer dette så, at ledelsen for Metroselska-bet igen vil kunne gå til politikerne på Christiansborg og i Københavns og Fre-deriksberg kommuner, og få flere penge når/hvis der opstår likviditetsproble-mer, og at de tre ejere � så fald vil engagere sig i forhold til størrelsen af deresrespektive ejerandele?"

Svar:

Det fremgår af bemærkningerne til forslag til Lov om en Cityring, at Cityringenskal være ”mere af samme slags”, forstået på den måde, at principperne og detekniske løsninger fra den eksisterende metro, bl.a. stationstype og togstørrel-se, forudsættes genbrugt. Det er formentlig i den ånd, at Flemming Hansensudtalelse skal forstås.Vedrørende finansieringen af eventuelle ekstraomkostninger i forbindelse medanlæg og drift af Cityringen fremgår det af Lov om en Cityring § 6, stk. 2-4, atuforudsete udgifter betales af Metroselskabet. Den nødvendige finansiering til-vejebringes af Københavns Kommune med 50,0 %, staten med 41,7 % og Fre-deriksberg Kommune med 8,3 %, dvs. i forhold til størrelsen af ejernes respek-tive ejerandele.Der er ikke tale om et ”tag-selv” bord. Eventuelle uforudsete merudgifter drøf-tes naturligvis mellem selskabet og dets ejere (staten v/Transportministeriet,Københavns og Frederiksberg kommuner). Der er desuden en løbende kontaktmellem selskabet og dets ejere, bl.a. gennem afholdelse af kvartalsmøder medselskabets ledelse. Økonomi er her et fast punkt på dagsordenen.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt