Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
882821_0001.png
882821_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
23. august 20102010-3046
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. juni 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1333(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Klaus Hækkerup (S).

Spørgsmål nr. 1333:

" Hvad kan ministeren oplyse om inddragelsen af privatbanerne i fornyelsen afde danske jernbaners signalsystem, herunder om der tilstræbes et ensartetsignalsystem for hele det danske jernbanenet?"

Svar:

Som led i udskiftningen af Banedanmarks Signalsystem skal alle tog, der be-færder Banedanmarks fjernbane, udrustes med det kommende nye radio- ogtogkontroludstyr (GSM-R og ETCS). De privatbanetog, der kører ind på fjern-banestationer, skal ligeledes udrustes med det nye system for at kunne opererepå Banedanmarks net.Rent praktisk er der lagt op til, at dette håndteres ved at udstyre de berørte pri-vatbanetog med håndholdte radioer. Det betyder, at det af privatbanernes per-sonale, der kommer til at anvende Banedanmarks nye signalsystem og nye tra-fikale regler, skal uddannes i brugen af disse. Banedanmark påfører dermedprivatbanerne en udgift til både uddannelse af personel og indkøb af radioer.I bevillingen til Banedanmarks Signalprogram er der imidlertid taget højde forprivatbanernes omkostninger som følge af de nye signaler, og der er afsat mid-ler til kompensation af privatbanerne, så udskiftningen af signalerne er øko-nomisk neutral for privatbanerne. Ansvaret for udrustning af relevante tog oguddannelse af det nødvendige personale i tide påhviler dog de enkelte privat-baner.Der tilstræbes ikke som sådan et ensartet signalsystem for hele det danskejernbanenet (privatbanerne + Banedanmarks net). Dog er det et krav fra EU’sside af, at alle privatbaner, hvis strækninger har trafikal forbindelse med Bane-danmarks fjernbane, skal leve op til EU’s direktiv om interoperabilitet, hvis deenten vælger at etablere togkontrolsystem eller udskifter deres nuværende ra-dio- og togkontrolsystem. Der er dog ikke noget krav om, at privatbanerne skaletablere eller udskifte eksisterende radio- og togkontrolsystem inden en vis da-to.
Side 2/2
Med hensyn til levering af radiosystem, togkontroludstyr og selve signalsyste-met kan jeg på baggrund af oplysninger fra Banedanmark oplyse følgende:Banedanmark har indgået kontrakt om levering af det nye radiosystem til egnestrækninger. Frem til udgangen af juni 2011 er det muligt for privatbanerne atindgå en lignende aftale på levering af nyt radiosystem med den samme leve-randør til en på forhånd fastlagt pris.Endvidere er privatbanerne medordregivere på såvel Banedanmarks kontraktom leverance af togkontroludstyr til det rullende materiel som kontrakten omleverance af selve signalsystemerne. Så længe kontrakterne løber, vil dette giveprivatbanerne mulighed for at indkøbe udstyr til de samme priser som Bane-danmark og de store jernbanevirksomheder uden at skulle ud i separate udbud.Bevillingen til Banedanmarks Signalprogram indeholder ikke midler til etable-ring af nyt radiossystem eller signalsystem på privatbanernes strækninger.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt