Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
874063_0001.png
874063_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
6. juli 20102010 - 3018
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 22. juni 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1329(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 1329:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. juni 2010 fra Overborgme-ster Frank Jensen og Teknik- og Miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard, vedr.trængsels- og kørselsafgifter, jf. TRU alm. del - bilag 390."

Svar:

Danskerne betaler allerede meget for at have bil. Derfor er det regeringensholdning, at den samlede bilbeskatning ikke skal stige. S og SF’s aktuelle for-slag om kørselsafgifter og bompenge vil øge beskatningen af bilisterne væsent-ligt.S og SF’s forslag indebærer, at en person, der dagligt pendler mellem Slagelseog København, kommer til at få en merudgift på 72 kr. for sin transport i bil frahjemmet til arbejdspladsen. Det samme skal betales for turen hjem. Samlet setløber det op i en årlig ekstraudgift på 32.450 kr., når man regner med 225 ar-bejdsdage pr. år.For mange mennesker er bilen en nødvendighed for at få hverdagen til at hæn-ge sammen. Selvom vi får en langt bedre kollektiv trafik i løbet af de kommendeår, vil bilen for mange mennesker blive ved med at være et vigtigt transport-middel. Det er bl.a. dem, som risikerer at blive ramt af S og SF’s skattepolitik.Regeringens planer for introduktion af kørselsafgifter for lastbiler og personbi-ler har hidtil fulgt planerne i Nederlandene, så vi kunne basere os på erfarin-gerne der. Nederlandene oplever dog betydelige forsinkelser i deres projekt, ogdet er usikkert, hvornår og om, kørselsafgiftssystemet i Nederlandene i det heletaget indføres.Planerne for kørselsafgifter for personbiler i Danmark er uændrede. Det inde-bærer, at afgiften skal bidrage til at fremme mobiliteten og reducere CO2-udledningen og miljøbelastningen, samt at afgiften samlet set skal modsvaresaf en lavere registreringsafgift. Det betyder, at bilisterne samlet set ikke kom-mer til at betale mere, samtidig med at flere vil få mulighed for at erhverve sigen bil, og bruge den, når det er mest hensigtsmæssigt. Et grønt kilometerbase-
ret kørselsafgiftssystem vil blive indført, når vi kan basere os på udenlandskeerfaringer samt kendt og efterprøvet teknologi.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt