Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
872088_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
1. juli 20102010-3017
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 22. juni 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1327(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1327:

"Ministeren bedes gøre rede for prisdifferencen mellem en bro over Femernbælt,en boret tunnel og en sænketunnel."

Svar:

Det fremgår af lov om projektering af fast forbindelse over Femern Bælt med til-hørende landanlæg i Danmark af 15. april 2009, at anlægsomkostningerne for enfast forbindelse over Femern Bælt udformet som en skråstagsbro med en firespo-ret motorvej og en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane skønnes til 33 mia. kr.Det fremgår endvidere af lov om projektering af fast forbindelse over FemernBælt med tilhørende landanlæg i Danmark af 15. april 2009, at anlægsomkost-ningerne for en fast forbindelse over Femern Bælt udformet som en sænketunnelmed en firesporet motorvej og en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane skønnestil 41 mia. kr. i 2008-prisniveau og ekskl. moms og byggerenter. Anlægsskønneneer opstillet før gennemførelse af blandt andet VVM-undersøgelser.Der foreligger ikke tilsvarende anlægsskøn for en boret tunnel.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt