Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
872120_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
1. juli 20102010-3017
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 22. juni 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1322(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1322:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt det skønnes, at en kommende Fe-mernbæltbro vil være lukket flere eller færre gange, sammenlignet med hen-holdsvis Storebælts- og Øresundsforbindelsen."

Svar:

Det fremgår af miljøkonsultationsrapporten ”Femern Bælt forbindelsen og mil-jøet” fra 2006, at en broforbindelse over Femern Bælt er estimeret til at have ensamlet årlig tilgængelighed for lette køretøjer på 98,1 pct. og for øvrige køretø-jer på 99,9 pct. Det svarer til, at en bro vil være lukket for lette køretøjer 170timer pr. år og for alle køretøjer 12 timer pr. år. Tallene er estimeret under an-tagelse af, at der ikke etableres vindskærme. Etablering af vindskærme under-søges af Femern A/S som en del af de igangværende projekteringsarbejder.Sund & Bælt Holding A/S oplyser, at vejforbindelsen over Storebælt på 12 århar været lukket på grund af vind 17 gange af i alt 82 timers varighed. Det vil igennemsnit sige 1½ gang pr. år med en gennemsnitsvarighed på knap 5 timerpr. lukning. I forbindelse med disse lukninger af vejforbindelsen har jernbane-forbindelsen over Storebælt været i drift.Sund & Bælt Holding A/S oplyser endvidere, at Øresundsbrons vejforbindelsepå 10 år har været lukket som følge af vind 13 gange af i alt 51 timers varighed.Det vil i gennemsnit sige 1,3 gange pr. år med en gennemsnitsvarighed på godt5 timer pr. lukning. I forbindelse med disse lukninger af vejforbindelsen harjernbaneforbindelsen over Øresund været i drift.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt