Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
886128_0001.png
886128_0002.png
886128_0003.png
Notat
31.08.10
Samfundsøkonomisk vurdering af lukning af usikrede overkørslerBanedanmark har foretaget en samfundsøkonomisk vurdering af lukning af usikredeoverkørsler. Det skal indledningsvis nævnes, at informationerne vedr. cost og benefitsi forbindelse med lukning af usikrede overkørsler på nuværende tidspunkt er spar-somme. Nærværende beregning medtager således alene de mest betydende faktorer,som endvidere er forbundet med væsentlige usikkerheder. Resultatet kan således kuntages som en indikation af den samfundsøkonomiske nytte af lukning af de usikredeoverkørsler.Konklusionen af beregningen ud fra en snæver samfundsøkonomisk betragtning er, atdetikkeumiddelbart kan betale sig at nedlægge de usikrede overkørsler som det erforudsat i beregningerne. Det bemærkes i den forbindelse, at det i Aftale om Nye initi-ativer som led i udmøntning af puljer er besluttet, at alle overskæringer på Banedan-marks net i al væsentlighed skal være nedlagt eller sikret med udgangen af 2018. Derer med andre ord ikke truffet politisk beslutning om at nedlægge samtlige overkørslerpå Banedanmarks net. Desuden skal det, jf. nedenfor, tages i betragtning, at nedlæg-gelse og sikring af overkørsler er en vigtig forudsætning for en forøget strækningsha-stighed. Vurderingen af den samfundsøkonomiske værdi af dette forhold er ikke med-taget i beregningen.Det er Banedanmarks vurdering, at det betaler sig at nedlægge en række af de usikredeoverkørsler, afhængig af mængden af jernbane- og vejtrafik, hastighed, oversigtsfor-hold og en række andre forhold, men at der også er tilfælde, hvor sikkerhedsmæssigeog økonomiske faktorer gør en sikring af overkørselen mere hensigtsmæssig. Disseforhold vil blive undersøgt i forbindelse med den screening af overkørslerne, somBanedanmark er i færd med at gennemføre på sin del af jernbanenettet.Resultat:Nutidsværdi - mio. kr.AnlægsomkostningerGevinster som følge af færre uheldAfgiftskonsekvenserNutidsværdi samletIntern rente-760612-152-3003,0 %
Følgende centrale parametre er benyttet i beregningen (iht. Transportøkonomiske enhedspriser, vers. 1.3):- Kalkulationsrente på 5 %- Nettoafgiftsfaktor: 17 %- Skatteforvridningstab: 20 %- Kalkulationsperiode: 50 år
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon8234 0000Direkte41879941
Telefax8234[email protected]www.bane.dk
NotatSide 1(3)
Forudsætninger for den samfundsøkonomiske vurderingDer findes i dag ca. 700 usikrede overkørsler i Danmark, der er lokaliseret på Bane-danmarks net, på privatbanernes net, på havneområder, mv. En del af de usikredeoverkørsler ligger på baner med meget lidt trafik, for eksempel godsbaner og havne-baner, hvorfor der sker meget få uheld i disse. Andre usikrede overkørsler ligger mereudsat på baner med togtrafik i timedrift eller mere, med dårlige oversigtsforhold mv.Det er i forbindelse med disse overkørsler at de såkaldte væsentlige uheld sker. Der erderfor betydelig forskel på, hvor stor risiko, der er forbundet med usikrede overkørsleralt efter, hvor de er lokaliseret. Det giver derfor ringe mening at beregne et gennem-snitligt cost/benefit forhold for lukning af en gennemsnitsoverkørsel, dertil er benefitsaf at lukke overkørsler for forskellig.For nærværende analyse antages det derfor, at man ved at nedlægge de 500 mest ud-satte usikrede overkørsler kan eliminere de væsentlige uheld i forbindelse med usikre-de overkørsler. Væsentlige uheld omfatter uheld med personskade i form af dræbteeller tilskadekomne samt uheld, hvor der er sket skader på materiel for mere end 1mio. kr. I perioden 1999-2009 er der i gennemsnit sket ca. 1 væsentligt uheld pr. år iforbindelse med usikrede overkørsler, på det samlede danske skinnenet. Hovedpartenaf disse uheld inkluderer personskader i form af dræbte eller svært tilskadekomne. Deter dette antal, som det antages kan reduceres til 0.Omkostninger til skader på materiel i forbindelse med uheld i usikrede overkørsler –tog, spor vejkøretøjer mv. – kendes på nuværende tidspunkt ikke. I beregningen benyt-tes en værdi for de samfundsøkonomiske omkostninger pr. uheld på 25 mio. kr. Dettetal skal dække over alle omkostninger, personskader såvel som skader på materiel. Tilinformation kan det nævnes, at personrelaterede uheldsomkostninger for en dræbt,ifølge Transportøkonomiske enhedspriser, vers. 1.3, er fastsat til kr. 17.726.781. En-hedsprisen for svært tilskadekomne er kr. 3.037.046.Udover de væsentlige uheld forekommer der i de usikrede overkørsler skønsmæssigt 5mindre uheld pr. år. I beregningen benyttes en værdi for de samfundsøkonomiskeomkostninger pr. mindre uheld på 0,5 mio. kr.Det antages desuden, at de 500 mest udsatte usikrede overkørsler kan nedlægges for etbeløb på mellem 0,5 og 1 mia. kr. I beregningen er benyttet en samlet anlægsomkost-ning på 750 mio. kr.Anlægsomkostningen er i beregningen forudsat fordelt over 5 år. Gevinsterne af inve-steringerne er lagt ind i beregningen, så de modsvarer investeringstakten, således atder opnås fuld effekt i år 6.Væsentlige udeladte faktorer i den samfundsøkonomiske vurderingI beregningen ses der set bort fra en række forhold, som der for nærværende ikke fin-des tilstrækkeligt information til at medtage. Det omfatter følgende:Sparede vedligeholdsomkostninger som følge af lukning af overkørslerØgede vedligeholdsomkostninger som følge af erstatningsanlæg
Side 2(3)
Øget omvejskørsel for brugerne af de usikrede overkørslerEventuel øgede risiko for uheld som følge af etablering nye af sikrede over-kørsler (erstatningsanlæg)Reduceret risiko som følge af, at overkørsler, der er i dag kun er sikret medadvarselsanlæg suppleres med bomme. (Når nedlæggelse af en usikret over-kørsel medfører øget trafik i en overkørsel, der i dag kun er sikret med advar-selssignalanlæg)
Dertil kommer et meget væsentligt parameter, der ikke umiddelbart kan værdisættes,og som derfor ikke kan medtages i beregninger. Det er værdien af forbedret arbejds-miljø for lokoførerne som følge af lukkede usikrede overkørsler, hvor der forekommerrelativt mange ”nær ved”-hændelser.En væsentlig afledt konsekvens af lukning af de usikrede overkørsler er mulighedenfor senere at kunne øge hastigheden til f.eks. 160 km/t på de regional- og lokalbaner,hvor de usikrede overkørsler er lokaliseret. Netop de usikrede overkørsler er en væ-sentlig hindring for at hæve hastigheden på de pågældende baner. En forøgelse af ha-stigheden vil være til stor gavn for de rejsende, i form af kortere rejsetid, forbedretogets konkurrenceevne over for andre transportformer og derved tiltrække flere rej-sende til den kollektive trafik. Den højere hastighed vil endvidere kunne reducere togoperatørernes omkostninger, i form af færre personaleomkostninger og et lavere togmaterielforbrug. Samlet set vil en forøgelse af hastigheden dermed bidrage med væ-sentlige benefits for samfundet, som ikke er medtaget i ovenstående samfundsøkono-miske vurdering.
Side 3(3)