Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. august 2010NLN
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. juni 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1310(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henrik Sass Larsen (S).Spørgsmål nr. 1310:
"Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang det teknisk vil være muligt atøge frekvensen af tog på de store pendlerstrækninger, så der eksempelvis kørteflere direkte tog med stop ved færre stationer mellem Hovedbanegården og Kø-ge/Frederikssund/Taastrup samt mellem Østerport og Fa-rum/Hillerød/Klampenborg, og sådan at S-togene ikke skulle køre gennem fla-skehalsen mellem Hovedbanegården og Østerport?"Svar:
Banedanmark oplyser, at det i dag ikke er teknisk muligt at øge antallet af togpå strækningen mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport Station ud-over de 30 tog i timen i morgenmyldretidstimerne dvs. mellem kl. 7.00-9.00 ogde 27 tog i timen, i de øvrige dagtimer, der kører i dag. Perronkapaciteten nord-fra på Østerport – et perronspor i hver retning – umuliggør at der vendes togder. På Københavns Hovedbanegård kan der i visse situationer vendes tog vest-og sydfra, men det er ikke muligt at vende tog i normaldrift. Det vil derfor værenødvendigt at reducere i antallet af stoptog, dvs. tog der standser ved alle stati-oner, såfremt man ønsker at øge antallet af hurtige tog til København Hoved-banegård og Østerport.Med udrulningen af Banedanmarks Signalprogram på strækningen mellemKøbenhavns Hovedbanegård og Østerport Station vil der formentlig kunne kø-res tættere på denne strækning, end det er muligt i dag.På banerne til Hillerød og Køge er kapaciteten opbrugt med den blanding afstandsende og hurtige tog, der i dag betjener strækningerne. Flere tog vil kræveet ensartet standsningsmønster for togene på strækningen.Banedanmark er i gang med at udarbejde et beslutningsgrundlag af mulighe-derne for at udbygge Nordbanen med ekstra spor mellem Hellerup og Holte,således at betjeningen af bl.a. Hillerød kan udvides med ekstra hurtige togaf-gange. Hvis der skal indsættes ekstra hurtige tog på strækningen med det nu-værende sporanlæg, vil det kræve, at én af de nuværende nordgående linjer –
f.eks. – linje C mod Klampenborg, i stedet føres mod Hillerød. Til gengæld villeKlampenborgbanen i stedet skulle betjenes af Ringbanens tog ved, at tog fraRingbanen krydser via spor ved Hellerup station og derfra kører videre tilKlampenborg.Med etableringen af den ny bane København-Ringsted vil Køge station og denkommende Køge Nord station samt stationerne mellem Køge og Næstved få tohurtige forbindelser til København pr. time. Dette opfylder behovet for hurtigedirekte tog på Køgebugtbanen og aflastningen vil også være til gavn for de øvri-ge rejsende på strækningen.På andre S-togsstrækninger, f.eks. Frederikssundsbanen, er der kapacitet til atkøre flere afgange.Det skal bemærkes, at det med transportaftalen af 29. januar 2009 er besluttet,at der udarbejdes en strategisk analyse af den langsigtede indretning af bane-og vejkapaciteten i hovedstadsområdet.Der undersøges bl.a. perspektiverne i au-tomatisk S-togsdrift, samt ændrede kørselsmønstre for S-tog og udvidelser af S-togsdriften til Roskilde og Helsingør m.v.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt