Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
869618_0001.png
869618_0002.png
869618_0003.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
25. juni 20102010-2913
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 11. juni 2010 stillet mig følgende spørgsmål nr.1269 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 1269:

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7. juni 2010 fra Bornholms Pas-sagerforening vedr. vederlag til færgebetjeningen af Bornholm, jf. TRU alm. del– bilag 371."

Svar:

Jeg kan oplyse, at takstsystemet og de maksimalt tilladte priser for billetter forden samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm er fastlagt som en ud-møntning af det brede politiske forlig om trafikbetjeningen, der blev indgåetomkring årsskiftet 2002-2003. Forliget dannede grundlaget for et udbud af tra-fikbetjeningen, der igen førte til den kontrakt mellem Trafikstyrelsen og Born-holmstrafikken A/S, der styrer trafikbetjeningen i dag.Det er som bekendt Bornholmstrafikken A/S selv, som fastlægger taksterne,men det gøres ud fra de rammer, der er fastlagt i kontrakten. Desuden blivertaksterne forud for hvert kalenderår bragt i høring hos Kontaktrådet for Trafik-betjeningen af Bornholm, ligesom Trafikstyrelsen kontrollerer, at Bornholms-trafikken A/S overholder alle krav, der er fastsat i kontrakten - herunder kravtil takstniveauer.De billetpriser for billettypen ”Bil + 5”, som Bornholms Passagerforening gen-giver i deres henvendelse til Trafikudvalget, er helt korrekt gengivet, idet detdog skal bemærkes, at det gengivne er rederiets listepris for den u-rabatteredebillet. Jeg har imidlertid til sammenligning ladet Trafikstyrelsen beregne, hvadden gennemsnitlige pris for alle solgte billetter til ”Bil + 5” har været, dvs. dengennemsnitlige pris, når også de rabatterede billetter medregnes.Her viser det sig, at den gennemsnitlige pris for en billet til ”Bil + 5” i 2009 kunvar 3 kr. dyrere (reguleret i forhold til udviklingen i nettoprisindekset) end dengennemsnitlige pris for en tilsvarende billet i 2004, som var det sidste hele ka-lenderår inden den udbudte kontrakt trådte i kraft. En billet til en ”Bil + 5” ko-stede i 2009 i gennemsnit 591 kr. I 2008 var gennemsnitsprisen for en ”Bil + 5”faktisk 10 kr. lavere end den indeksregulerede gennemsnitspris i 2004.
For alle andre ”Bil + 5”-billetter end ”BornholmerBizz”-billetter skal der over-holdes en maksimal gennemsnitspris. Denne pris var i 2009 f.eks. for en lav”Bil + 5” 657 kr. Denne maksimale gennemsnitspris blev i 2009 overholdt, ogsåselv om nogle af billetterne blev solgt til de maksimale 1.018 kr. Det har logisknok betydet, at Bornholmstrafikken dermed har solgt mange billetter til mindreend de 657 kr.Den gennemsnitlige pris for en ”BornholmerBizz”-billet varierer derimod, fordiprisstrukturen er sådan, at man betaler standardbilletprisen (i 2009: 1.018 kr.for en lav ”Bil + 5”) for de to første rejser pr. år, mens man betaler højst 415 kr.for hver af de følgende ture. Den gennemsnitlige billetpris for ”Bornholmer-Bizz”-bilerne er således afhængig af, hvor mange rejser der udføres i gennem-snit pr. tilmeldt pr ”BornholmerBizz”-kunde; des flere rejser pr. kunde des la-vere gennemsnitspris.Forskellene i priserne for de u-rabatterede billetter og gennemsnitsprisernedækker over de store ændringer i billetsystemet, der blev indført med den ud-budte kontrakt. Spændet mellem den dyreste og den billigste billet er såledesvæsentligt større i den udbudte kontrakt end tidligere – de dyreste billetter erblevet dyrere, men de billigste er samtidig blevet billigere, og der bliver købtflere af dem.Ændringen har faktisk betydet, at de, der benytter færgerne oftest, nemlig pri-mært bornholmerne selv, og de, der har anden fast tilknytning til øen, alt andetlige har fået bedre mulighed for at rejse billigere end tidligere.Det finder jeg er en tilfredsstillende udvikling, og jeg har ingen planer om atpåvirke denne udvikling ved at ændre i takstsystemet.Jeg holder gennem Trafikstyrelsen fortsat godt øje med, hvilken effekt det harpå trafikken, at de dyreste billetter er blevet dyrere. Indtil videre har jeg dognoteret mig, at der fortsat er så stort pres på færgekapaciteten i ferieperioderne(dvs. der, hvor salget af urabatterede billetter er størst), at det har været nød-vendigt – efter en særlig statslig bevilling - at indsætte ekstra færgekapacitet i2010 og 2011. Aftalen herom er ligeledes aftalt med den omtalte forligskreds ogKontaktrådet.For så vist angår spørgsmålet om, hvem der har gavn af statens kontraktbeta-ling i forbindelse med færgebetjeningen af Bornholm, så kan jeg blot nævne, atkontraktbetalingen er fastsat ved et udbud. Det rederi, der vandt udbuddet, vardet rederi, der gav det tilbud, der indeholdt den laveste kontraktbetaling.
Side 2/2
Kontraktbetalingen sikrer Bornholm en stabil og tidssvarende færgebetjening.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt