Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
866120_0001.png
866120_0002.png
866120_0003.png
866120_0004.png
866120_0005.png
866120_0006.png
866120_0007.png
866120_0008.png
866120_0009.png
866120_0010.png
Orienterende notat til FolketingetsTrafikudvalg i forbindelse med rådsmødet den24. juni 2010.På rådsmødet for transportministreneden 24. juni 2010 er der firedagsordenspunkter.Luftfartsaftalemed USA
Første dagsordenspunkt omhandler enluftfartsaftale med USA.Den oprindelige luftfartsaftale mellemEU og USA blev underskrevet i 2007 oghar været anvendt siden marts 2008.Som en del af aftalen blev det bestemt, atder skulle forhandles videre om en fase2, der sigtede på yderligere integreringog liberalisering.EU, såvel som USA, forpligter sig ianden fase af aftalen til, at fjerneyderligere hindringer for
Side 2/2
markedsadgang. I takt med at aftalenimplementeres, vil europæiskeluftfartsselskaber opnå yderligereadgang til det amerikanske marked.Derudover medfører aftalen også bedreadgang for europæiske investeringer iamerikanske luftfartsselskaber.Med aftalen gennemføres desuden etforbedret samarbejde om at begrænseluftfartens miljøpåvirkning. Dettesamarbejde omhandler blandt andetforskning, udvikling og innovation iforhold til trafikstyring, samt etsamarbejde om markedsbaseredeforanstaltninger for emissioner fraluftfarten.
Side 3/3
Regeringen er positivt indstillet overforaftalen, som forventes at kunne bliveundertegnet på rådsmødet.Konsekvenserneaf de vulkanskeaskeskyer i deteuropæiskeluftrum
Den næste sag er Kommissionens statusfor igangværende initiativer vedrørendekonsekvenserne af de vulkanskeaskeskyer i det europæiske luftrum.Den danske regering, såvel som restende europæiske landes regeringer, tagerfortsat sagen dybt alvorligt. Luftfarten eren vigtig del af samfundets infrastruktur.Kommissionen har på baggrund afaskekrisen iværksat en række initiativer.Blandt andet vil der blive set påmuligheden for en fremtidig ændring afforordningen om passagerrettigheder, så
Side 4/4
den bedre tager højde for enekstraordinær situation som askekrisen.Det europæiskeluftartssikkerhedsagentur, EASA, er ifærd med at analysere data vedrørendegrænseværdierne foraskekoncentrationer, men der foreliggerendnu ikke konkrete resultater.Fra Kommissionens side arbejder manpå at identificere nationale eksperter -herunder vulkanologer, meteorologer,luftfartsinspektører m.fl. - med henblikpå at udarbejde et register som man kantrække på i lignende situationer.Kommissionen har desuden taget skridttil at etablere en krise-koordinationsenhed for luftfarten, der
Side 5/5
vil blive oprettet på ad hoc basis i eneventuel fremtidig krisesituation.På rådsmødet forventes Kommissionenat gøre status for de tiltag man hariværksat.Handlingsplanfor bytrafikken
Den tredje sag på dagsordenen erKommissionens handlingsplan forbytrafikken.Sagen er på dagsordenen med henblik påvedtagelse af rådskonklusioner.Kommissionen offentliggjorde den 30.september 2009 en meddelelse om enhandlingsplan for bytrafikken. Heriformulerer Kommissionen en rækkeforslag til praktiske foranstaltninger, der
Side 6/6
skal imødekomme bytrafikaleudfordringer for EU’s byer.Med udgangspunkt i nærhedsprincippetpeger formandskabets udkast tilrådskonklusioner blandt andet påvigtigheden af:En bæredygtig udvikling afbytrafikken – herunder reduktion itrængsel, udledning af drivhusgasserog afhængighed af fossilebrændstoffer.Udvidet tilgængelighed til offentligetransportmidler – herunder særligt forgrupper med nedsat mobilitet.Betydningen af adgang af høj kvalitettil og fra havneområder i byer.
Side 7/7
Regeringen er grundlæggende af denoverbevisning, at regional og lokalinfrastrukturplanlægning bør reguleresaf medlemsstaterne. Regeringen ersåledes tilfreds med Kommissionenstilbageholdende tilgang ihandlingsplanen og rådskonklusionerne.På mødet forventes en generelopbakning til rådskonklusionerne, somDanmark støtter.Transportsektorens rolle i Europa2020-strategien
Den sidste sag på rådsmødedagsordenenomhandler transportsektorens rolle iEuropa 2020-strategien.Det forventes at formandskabet pårådsmødet vil lægge op til en politiskdrøftelse af transportsektorens rolle iEuropa 2020-strategien.
Side 8/8
Strategien er udarbejdet som efterfølgertil Lissabonstrategien for vækst ogbeskæftigelse, og forventes at blivevedtaget på Det Europæiske Råds mødetorsdag den 17. juni 2010.Strategien fokuserer på hvordan EU’sfremtidige vækst og beskæftigelse skalsikres og berører en lang rækkepolitikområder fra beskæftigelse ogøkonomisk politik til klima og energi,socialpolitik, transport og forskning ogudvikling.For transportpolitikkens vedkommendepeger den bl.a. på målsætningerne ombæredygtig vækst og overgangen til etressourceeffektivt lav-emissionssamfund.
Side 9/9
Regeringen støtter overordnet strategiensom et redskab til at sikre bæredygtiggrøn vækst, beskæftigelse og finansielholdbarhed.De enkelte initiativer vedrørendetransportsektorens rolle i Europa 2020-strategien er endnu ikke fremlagt ogregeringen vil se frem til at drøfte demefterhånden som de bliver lagt frem afKommissionen.Kommissionen har i sit arbejdsprogramallerede varslet en rækketransportpolitiske tiltag for dennærmeste fremtid, der understøttertransportsektorens inddragelse i Europa2020-strategien. Det gælder blandtandet:
Side 10/10
Hvidbogen om fremtidenstransportpolitik - som skal præsentereden transportpolitiske strategi for detkommende årti.En revision af TEN-T retningslinjerneder skal sikre en mere konsistentfinansieringsstrategi.Lovgivning til modernisering afadgangen til jernbanemarkedet.En lufthavnspakke der fremmeryderligere effektivitet indenforlufthavnsdrift.På rådsmødet forventestransportsektorens bidrag til Europa2020-strategien at være genstand for enpolitisk drøftelse.