Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
868915_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
24. juni 20102010-2789
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 28. maj 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1226(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1226:

"Ministeren bedes redegøre for, hvilke krav de tyske myndigheder kan forven-tes at stille til projektering og anlæg af Femern Bælt forbindelsen, som ikke erforudset fra dansk side."

Svar:

Sund & Bælt Holding A/S har oplyst, at Femern A/S på baggrund af den råd-givning, selskabet har fået fra myndighederne og selskabets rådgivere, har ud-arbejdet et detaljeret program for de undersøgelser, der skal gennemføres for atgennemføre myndighedsgodkendelserne i Danmark og Tyskland, herunderVVM i de to lande.I henhold til tysk praksis og med henblik på at tilvejebringe en optimal god-kendelsesproces gennemfører Femern A/S grundige undersøgelser af de muligetekniske løsninger og linjeføringskorridorer. Disse skal miljøvurderes, og resul-tatet fremlægges for de berørte parter forud for myndighedsgodkendelsen.Derfor gennemføres miljøundersøgelserne med et højt detaljeringsniveau og iet stort geografisk område, således at der etableres et godt grundlag for valg afanlægsprojekt. Eksempelvis skal VVM-vurderingen af projektet baseres på tofulde års miljøundersøgelser som følge af tysk standard for undersøgelser af ef-fekterne på havmiljøet.For så vidt angår en afklaring af processen for den tyske myndighedsgodken-delse, har Sund & Bælt Holding A/S oplyst, at Femern A/S, der har ansvaret forat projektere kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt, fortsat er i tæt dialogmed de tyske godkendelsesmyndigheder med henblik på at afklare, hvilke kravder fra tysk side stilles ved ansøgning om anlæg af vej- og baneforbindelse.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt