Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
24. juni 20102010 - 2775
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2010 stillet mig spørgsmål 1222 (TRU alm.del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 1222:
"I forlængelse af ministerens besvarelse af TRU alm. del - spm. 260 og medhenvisning til henvendelsen fra Rødovre Boligselskab, jf. TRU alm. del - bilag350 bedes ministeren oplyse, om ministeren mener, at de rette forudsætningerm.h.t. vindforholdene er lagt til grund for beregningerne af støjforholdene, idetde 0-2 sekundmeter, der er lagt til grund i bl.a. COWI's rapport ikke harmone-rer med de 4-6 sekundmeter, som DMI oplyser, er de faktisk vindforhold påstedet."Svar:
Vejdirektoratet oplyser, at støjberegningerne, der lå til grund for udarbejdelsenaf beslutningsgrundlaget for støjafskærmning langs Motorring 3 og for COWI’snotat ”Støjberegning, M3/M12 tilslutningsanlæg”, blev beregnet i henhold tilden fællesnordiske beregningsmodel for vejtrafikstøj (NBV96), hvilket i hen-hold til gældende praksis var den korrekte støjberegningsmetode.Miljøstyrelsen introducerede i 2007 en ny beregningsmodel, NORD2000, sombl.a. medtager betydningen af støjens udbredelse under forskellige vejrforhold.Rødovre Kommunes støjkortlægning er udført efter denne metode. RødovreKommunes støjkortlægning medtager dog ikke effekten af den udbyggede Mo-torring 3, herunder effekten af den støjreducerende vejbelægning.Det er Vejdirektoratets umiddelbare vurdering, at en støjberegning efter dennye metode, der mere detaljeret medtager betydningen af vindforholdene, ikkevil ændre konklusionen om, at en støjskærm langs Motorring 3 vil have en be-grænset støjmæssig effekt på boligområderne bag Vestvolden øst for Motorring3.
Med venlig hilsenHans Chr. Schmidt