Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
871923_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
30. juni 20102010-2703
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. maj 2010 stillet mig spørgsmål 1213 (TRU alm.del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål 1213

Ministeren bedes oplyse, hvorvidt nuværende lovgivning og regelsæt forhindrerindførelse/godkendelse af H2O generatoren i Danmark, og hvilke test der vilskulle gennemføres af H2O generatoren, for at den kan godkendes i Danmark.

Svar:

Idet regler for køretøjer administreres af Trafikstyrelsen, har jeg bedt Trafiksty-relsens Center for Grøn Transport om at kommentere på spørgsmålet. De oply-ser følgende:”Som det gælder alle konstruktive ændringer af motor på et køretøj, er der jf.bekendtgørelsen om syn og godkendelse krav om, at køretøjet skal synes oggodkendes. For at køretøjet kan blive godkendt kræves dokumentation for, atluftforureningskravene til køretøjet er opfyldt. Denne dokumentation skal beståaf en erklæring fra bilfabrikanten eller dennes repræsentant eller en prøvnings-rapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium.I tilfældet med produktet fra H2O-go Generator Tech og Miljø, vil det ydermereskulle dokumenteres, at systemet er forsvarligt anbragt mht. til hydrogenfrem-stillingen og elektriske komponenter.For en god ordens skyld vil Center for Grøn Transport gerne henlede opmærk-somheden på forbrugerombudsmandens retningslinjer for brugen af etiske,miljømæssige eller lignende påstande i markedsføringen af et produkt. Påstan-dene skal følge god markedsføringsskik og ikke være vildledende eller urigtige.Det generelle udgangspunkt er, at alle påstande, som benyttes i markedsførin-gen må være formuleret således, at forbrugerne ikke bliver vildledt, og alle på-stande må kunne dokumenteres.”Jeg kan henholde mig til Trafikstyrelsens Center for Grøn Transports oplysnin-ger.
Med venlig hilsenHans Chr. Schmidt