Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
871916_0001.png
871916_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato30. juni 2010Dok.idJ. nr. 2010-2569Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. maj 2010 stillet mig spørgsmål 1212 (TRU alm.del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål 1212

Ministeren bedes tilsende udvalget en teknisk vurdering af H2O generatoren,som er beskrevet i materialet fra deputationen fra H2O-go generator Tech ogMiljø, jf. TRU alm. del - bilag 344.

Svar:

Først og fremmest er det godt og vigtigt, at der hele tiden tænkes nye tanker iforbindelse med vores samfunds store energiforbrug, og de problemer vi stårover for med hensyn til vores miljø og klima. Som det gælder al forskning ognyudvikling er det også samtidig vigtigt, at vi forholder os kritisk til ideerne, såder ikke kastes ressourcer efter koncepter, der allerede som udgangspunkt kanbetegnes som dårlige.I forbindelse med produktet fra H2O-go Generator Tech og Miljø har jeg an-modet Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport om en teknisk vurdering afdette. Center for Grøn Transport har udarbejdet et teknisk notat (vedlagte bilag1), hvoraf følgende konklusioner kan uddrages:Ifølge beregningerne har anlægget ingen positiv effekt på brændstofforbrugeteller CO2 udslippet. Den grundlæggende årsag er, at der bruges mere energi tilproduktionen af hydrogen og ilt, end der opnås når disse forbrændes efterføl-gende.Ifølge centerets beregninger vil et anlæg med de af H2O-go Generator Tech ogMiljø’s opgivne oplysninger, have en virkningsgrad på omkring 10 pct., hvilketvil sige, at anlægget forbruger 10 gange så meget energi, som det leverer. Sam-tidig vil den mængde hydrogen, der kan produceres, være helt marginal. Hy-drogengeneratoren vil således producere ca. 0,02 pct. af motorens energifor-brug og selv forbruge ca. 0,2 pct. Anlægget bruger altså mere energi end detleverer, og kan derfor ikke reducere energiforbruget eller CO2 udledningen.En øget andel af hydrogen i brændstof medfører generelt en mindre udledningaf partikler, uforbrændte kulbrinter og NOx. Benzin og diesel indeholder i for-vejen 12 – 14 pct. hydrogen idet de resterende 86 – 88 pct. er kulstof. En ekstra
tilførsel af hydrogen på ca. 0,02 pct. af den samlede brændstofmængde vil kunhave en ubetydelig indflydelse på udledningen.Hydrogen har et højt oktantal, og en øget andel af hydrogen i en benzinmotorsbrændstof muliggør derfor en forbedring af motorens virkningsgrad. Forbed-ringen af motorens virkningsgrad kræver en konstruktiv ændring, dvs. øgningaf kompressionstrykket. Med rent hydrogen kan virkningsgraden forbedresmed op til 15 pct.. Iblanding af ca. 0,02 pct. vil ikke have målelig indflydelse påmotorens virkningsgrad.Hydrogen er et dårligt brændstof i dieselmotorer grundet dårlig evne til selvan-tændelse og hydrogen forbedrer ikke virkningsgraden af dieselmotorer.Jeg kan henholde mig til Trafikstyrelsens Center for Grøn Transports notat ogkonklusioner.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt