Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
859709_0001.png
859709_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. juni 20102010-2649
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. maj 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1207(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Flemming Møller Mortensen (S).

Spørgsmål nr. 1207:

”Med henvisning til ministerens svar på TRU alm. del - spm. 1092 vedrørendemotorvejsarbejde på Mariendals Mølle motorvejen ved Aalborg i april 2010,hvor ministeren bl.a. oplyser, at "Vejdirektoratet har oplyst, at der var få afvi-gelser mellem afmærkningsplanen i udbudsmaterialet og den afmærkning, dervar etableret på stedet. Vejdirektoratets tilsyn har vurderet, at disse afvigelserikke har haft betydning for trafiksikkerhedsniveauet", bedes følgende besvaret:- Vil ministeren redegøre for samt forholde sig til, hvilke konkrete ændringer iforhold til udbudsmaterialet der skete ved vejarbejdet ved Mariendals Møllemotorvejen medio april 2010?- Vil ministeren redegøre for, hvorfor der blev ændret / slækket på afmærkningog afspærring, når der var givet en fast pris på udbuddet?- Vil ministeren redegøre for, hvem der traf beslutning om ændring / slækkelseaf afmærkninger og afspærring?- Vil ministeren redegøre for eventuelle økonomiske besparelser i forbindelsemed ændring / slækkelse af udbudsmaterialets fastsatte krav?”

Svar:

Vejdirektoratet har oplyst, at afmærkningen blev ændret i den vestlige ende,hvor en tavlevogn blev erstattet af en række kegler med løbelys i toppen. Tav-levogne anvendes normalt ved midlertidig afmærkning, og kegler med løbelysanvendes normalt ved længerevarende arbejder som denne broreparation. Midtpå strækningen blev en række kegler, der adskiller de to færdselsretninger,suppleret med kantafmærkningsplader (skråstribede rød/hvide plader). Detteskete efter, at afmærkningen var etableret og før uheldet, på opfordring fra po-litiet, da trafikanter kørte slalom mellem keglerne.I den østlige ende blev afmærkningen suppleret, således at advarslen om ar-bejdspladsen, beskrivelse af vognbaneforløb og indførelse af hastighedsbe-grænsning også kom til at omfatte den nærliggende tilkørselsrampe.
Beslutning om afmærkning ved vejarbejdet tages af Vejdirektoratet, idet politi-ets samtykke dog var nødvendigt i denne sag, idet der indføres hastighedsbe-grænsning.Ændringerne førte til anvendelse af flere kegler og tavler end oprindeligt forud-sat, så der var ingen økonomisk besparelse forbundet med ændringerne.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt