Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
856466_0001.png
856466_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den 28. maj 2010
Spørgsmål i Folketinget nr.1202 TRU alm. del. af 12. maj2010 til skriftlig besvarelse fraPia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål nr. 1202 TRU alm. del fra Pia Olsen Dyhr (SF) til udenrigsministeren:”Ministeren bedes tilsende udvalget en redegørelse der belyser håndtering af situationen, hvordanske flypassagerer for nylig var strandet i Bangkok i forbindelse med flyveforbudet.Herunder bedes følgende spørgsmål besvaret:--Hvorfor modtog de danskere der var strandet i Bangkok pga. flyaflysninger ikke hjælp fraden danske ambassade?Hvad er proceduren ved henvendelse til Udenrigsministeriets hotline. Er det såledesacceptabelt, at det råd der gives til danske turister, der ikke kan komme hjem, er at de skaldrikke rigeligt og give hinanden et kram?Hvad vil ministeren gøre for, at Danmark lever op til samme standard som f.eks. Sverige,England og Holland, der (i Bangkok tilfældet) sendte repræsentanter fra ambassaden tillufthavnen, uddelte tæpper, og indsamlede information til turisterne?”
-
Svar:Udenrigsministeriet og de danske ambassader ydede konsulær bistand til de danske flyrejsende,der var strandet rundt omkring i verden som følge af askeskyen. Der var problemer for rejsendeoveralt i verden, men problemerne var mest langvarige på de oversøiske destinationer, herunderBangkok. Den konsulære bistand til de strandede danske turister, der opholdt sig på deoversøiske destinationer, omfattede bistand til f.eks. forlængelse af visum, pengeoverførsler,kontakt til pårørende og til lokale myndigheder, herunder sundhedsmyndigheder, f.eks. itilfælde af akut behov for lægehjælp eller medicin. Udenrigsministeriet holdt de strandededanskere orienteret om den generelle situation og om Udenrigsministeriets bistand via nyhederpå Udenrigsministeriets samt ambassadernes hjemmesider. Herudover blevUdenrigsministeriets rejsevejledninger løbende opdateret.Udenrigsministeriet og ambassaderne var løbende i tæt kontakt med rejsebranchen ogflyselskaberne, der satte alle kræfter ind på at få danskerne transporteret hjem hurtigst muligt.

Assistance fra ambassaden i Bangkok

Den danske ambassade i Bangkok tilbød konsulær bistand til de strandede danske turister, derhenvendte sig og bad om assistance. Ambassaden var flere gange tilstede i den internationalelufthavn for at bistå danskere, der måtte have brug for det, ligesom ambassaden bistod dedanskere der henvendte sig til ambassaden.

Assistance fra Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter

Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter har til opgave at yde rådgivning og vejledning tilnødstedte danskere i udlandet.Under forstyrrelserne i flytrafikken i april måned rådgav vagtcentret danske rejsende, der havdeproblemer med f.eks. visum og pengeoverførsler, havde behov for lægehjælp eller lignende, tilat rette henvendelse til den nærmeste danske repræsentation. Vagtcentret opfordrede desudende danske rejsende til at søge rådgivning om deres muligheder hos deres rejsebureau, flyselskabog forsikringsselskab.Den unge kvinde, der har udtalt i et interview til Go’morgen Danmark, at ”Udenrigsministerietsvagt kun spurgte, om vi havde vand og foreslog, at vi skulle give hinanden et knus” blev somalle andre borgere, der henvendte sig til vagtcenteret, rådgivet om de beskrevne muligheder forat få hjælp. Den unge kvinde havde været i kontakt med vagtcenteret adskillige gange i løbet afden pågældende dag (lørdag den 17. april), og den konkrete bemærkning faldt under den sidsteaf en række telefonsamtaler.

Den danske bistand set i sammenligning med bistand fra andre lande

De enkelte lande fastsatte niveauet for deres konsulære indsats på baggrund af en konkretvurdering af situationen og antallet af strandede statsborgere, der opholdt sig i de enkeltelufthavne.Svenskernes øgede tilstedeværelse i lufthavnen i Bangkok skal ses i lyset af, at der var betydeligtflere strandede svenske turister i lufthavnen end danske.I den slags krisesituationer har Danmark et tæt samarbejde med de øvrige nordiske lande, idette tilfælde med den svenske ambassade, der assisterede på de tidspunkter, hvor den danskeambassade ikke var i lufthavnen. Den svenske ambassade i Bangkok oplyser, at det var deresopfattelse, at der kun var ganske få danske turister i lufthavnen uden for tidspunkterne forcheck-in, og den svenske ambassade mødte ingen danskere, der angav at være i nød, d.v.s.havde behov for penge, var syge eller havde andre nødbehov.I Beijing var det repræsentanter for den danske ambassade, der ydede bistand til danske ogsvenske statsborgere, der den 16. april var strandet i Kina uden visum og uden hotel.