Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
4. juni 2010412802010-34
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. maj 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1184(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål 1184:
” Ministeren bedes redegøre for, hvilke fordele Aalborg og Karup lufthavne haraf at være beliggende sammen med militære flyvestationer, samt, hvor stort etbeløb værdien af disse fordele beløber sig til i kr. og ører og - i forlængelseheraf - give sin vurdering af, hvorvidt de danske lufthavne konkurrerer påensartede vilkår og - i afkræftende fald - redegøre for, hvilke initiativer han viltage for at sikre lige konkurrencevilkår.”Svar:
En række af de større danske provinslufthavne modtager eller har modtagetforskellige former for offentlig støtte. Nogle provinslufthavne får et direktekommunalt tilskud til dækning af regnskabsmæssigt underskud. Andreprovinslufthavne er placerede på eller sammen med militære flyvestationer ogbetaler ikke samtlige omkostninger til infrastruktur mv., idet Forsvaret udføreren række tjenester for og udbyder en række ydelser til de pågældendeprovinslufthavne. For de lufthavne, som er organiserede som kommunalt ejedeselskaber, gælder tillige, at den nødvendige selskabskapital er tilvejebragt afoffentlige midler.Særlig for så vidt angår Aalborg Lufthavn, fremgår det af forarbejderne til lovnr. 293 af 28. april 1997 om overdragelse af Aalborg og Odense Lufthavne, atKommunen eller det kommunale fællesskab skal indgå aftale med forsvaret omden fortsatte civile benyttelse af lufthavnen og om forsvarets levering aftjenesteydelser til selskabet og betalingen herfor.De større danske provinslufthavne befinder sig i et vist omfang i indbyrdeskonkurrence samt i konkurrence med større udenlandske lufthavne.Konkurrencesituationen afhænger bl.a. af lufthavnenes geografiske afstand frahinanden, passagergrundlaget, afstanden til større byer, tidsbesparelse ved atanvende fly frem for alternative transportmidler, lufthavnenes produktivitet ogeffektivitet samt en række yderligere forhold, herunder de fordele der er ved atvære lokaliseret på eller sammen med militære flyvestationer. Det er næppemuligt at sætte kr. og øre på disse fordele og ulemper.
Side 2/2
Lufthavne udgør en central del af samfundets infrastruktur, og der kan –ligesom det er tilfældet med veje, jernbaner og havne – være gode grunde til atunderstøtte disse direkte eller indirekte med offentlige midler.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt