Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
861372_0001.png
861372_0002.png
Folketingets Trafikudvalg
DepartementetSlotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf. 7226 9000
Dato:
Fax. 7226 9001E-mail [email protected]
NOU/ J.nr. 2010-2578
Under henvisning til Folketingets Trafikudvalgs brev af 12. maj 2010følger hermed indenrigs- og sundhedsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 1181 (TRU alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Spørgsmål nr. 1181:”Ministeren bedes relatere henvendelsen fra Danske Regioner af 21. de-cember 2009, omhandlende bloktilskudskriterierne for den kollektive trafik(her Vestbanen), med transportministerens svar på TRU alm. del spm. 303.”
Svar:Transportministerens svar på TRU alm. del spm. 303 lyder:”Sydtrafik oplyser at: ”En busdrift, der følger Vestbanen’s rute, og bevarerdet samme serviceniveau som Vestbanen, vurderes at ville koste i størrel-sesordenen 8-9 mio. kr. årligt. Med busdrift vil man i praksis betjene områdetmed en eller flere andre ruter, da man i et sådant tilfælde ikke vil være bun-det af det eksisterende skinnelegeme. Ved en omlægning til busdrift vil derligeledes være en afledt effekt på den eksisterende kommunale og regionalebusdrift.”.”Transportministerens svar omhandler således den regionale og kommunaletilrettelæggelse af den kollektive trafik. Regionernes udgifter til kollektiv trafiker bredt afspejlet i kriterierne til fordeling af bloktilskud til regionernes udvik-lingsområder, bl.a. via strukturelle kriterier vedrørende trafiktæthed, pend-lingsomfang og omfang af privatbanespor.Det understreges dog, at kriterierne ikke skal ses isoleret i forhold til enkelteudgiftsområder, men at alle de anvendte kriterier samlet set skal afspejleregionens udgiftsbehov vedrørende udviklingsopgaver.
2
Besvarelsen af Danske Regioners henvendelse af 21. december 2009, jf.besvarelsen af spm. 1180, omhandler den revision, som i Lov om regioner-nes finansiering er forudsat skal finde sted af vægtene for de strukturellekriterier, der indgår i opgørelsen af regionernes udgiftsbehov på udviklings-området. I den forbindelse er endvidere fremhævet ét af ovennævnte kriteri-er, kriteriet vedrørende omfanget af privatbanespor i regionen.Forbindelsen er altså, at der vil ske en analyse af behovet for justering af destrukturelle kriteriers vægte med henblik på at fremsætte forslag om evt.justeringer. Det gælder alle kriterierne, herunder også strukturelle kriterier,der i et omfang afspejler regionernes opgaver vedr. kollektiv trafik.
Bertel Haarder/ Dorte Lemmich Madsen