Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
763153_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
25. november 2009926499004-u18-1344
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 3. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål118 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål nr. 118:

"Ministeren bedes tilsende udvalget en aktuel status på DSB’s materiel-situation. Hvor mange IC3 togsæt har DSB i praksis mulighed for at indsætte idaglige drift? Hvor mange IC3 togsæt er til kontrol eller reparation? Hvor man-ge funktionsdygtige ME lokomotiver har DSB? Hvor mange ME lokomotiver ererfaringsmæssigt til reparation eller defekte o.s.v.? Hvor meget reel overskuds-kapacitet har DSB til at kunne imødekomme spidsbelastningen, i forbindelsemed rejseaktiviteten (ikke mindst mellem landsdelene) omkring højtider og fe-riestart?"

Svar:

DSB har 96 IC3 togsæt og 35 ME-lokomotiver til rådighed. Det løbende vedli-gehold og større reparationer bliver af DSB tilrettelagt under hensyn til teknisknødvendighed og trafikale behov, således at det antal enheder der løbende er tilrådighed for trafikafviklingen varierer over døgnet, ugen og året.Det er endvidere muligt ved at ændre i togproduktionen i en periode at køresamtlige tog med færre togsæt ved f.eks et flytte opgaver med eksempelvis ren-gøring, brændstofpåfyldning, toilettømning med mere fra en station til en an-den på bekostning af de omkostninger der er forbundet hermed.På store rejsedage, gennemgår DSB alle muligheder for at skaffe den kapacitetder forventes at være behov for. Udover materielsituationen er der også tekni-ske begrænsninger for, hvor store og hvor mange tog, DSB kan køre, både hen-set til togenes længde og kapaciteten på sporene.Med venlig hilsen
Lars Barfoed