Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
11. oktober 20102010 - 2594
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. maj 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1173(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1173:
"Ministeren bedes oplyse, hvorvidt den køreplan der trådte i kraft d. 11. januar2009 for Kystbanen blev kvalitetssikret i Banedanmark og i benægtende faldbedes oplyst hvorfor ikke?"
Svar:
Forud for udbuddet af Øresunds- og Kystbanetrafikken blev Banedanmark afTrafikstyrelsen anmodet om at kommentere en række konkrete trafikale pro-blemstillinger:Frekvensen Kastrup - København H (10-minutters drift)Betydning for kørslen - Hillerød Helsingør (Lille Nord)Holdetid på stationer - specielt NørreportBeregning af rejsetid - størrelse af tillæg
Banedanmark tiltrådte den 24. november 2005 principperne for forslaget til en10-minutters køreplan for Kystbanen med 3 forbehold:At der kan opstå øget belastning på Københavns Hovedbanegård, hvil-ket vil nedsætte kapaciteten og at konsekvenserne heraf bør vurderes isammenhæng med den øvrige trafik, men at det ikke var muligt ud fradaværende køreplansforslag.At det ikke kunne vurderes, hvorvidt kørsel med godstog kan indpassesuden yderligere belastning af København H.At der i driftssituationen vil være behov for afvikling af godstog, der kanmedføre forsinkelser for passagertogene.
I april 2008 modtog Banedanmark køreplansansøgning fra DSB på DSBFirstvegne for Kystbanen. Ansøgningen indeholdt den udbudte køreplan. I forbin-delse med Banedanmarks indlæggelse af køreplanen i køreplanssystemet, blev
køreplanen kontrolleret for, at den overholdt UIC's minimumskrav for køreti-der.Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt