Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Vejdirektoratet
COWI A/SOdensevej 955260 Odense STelefon 63 11 49 00Telefax 63 11 49 49www.cowi.dk
Støjberegning, M3/M12 tilslutningsanlægTeknisk notat
Indholdsfortegnelse122.12.233.13.24IndledningStøjberegningBeregningssituationerUsikkerhedForudsætningerTopografiTrafikStøjkortlægning11223334
1
Indledning
Dette notat beskriver grundlaget for støjberegning og kortlægning af støjbela-stede boliger omkring forbindelsesanlægget mellem Motorring 3 (M3) og denfremtidige Frederikssundsmotorvej (M12).Notatet præsenterer de beregnede støjniveauer og resultatet af støjkortlægningfor det betragtede område.
2
Støjberegning
Støjberegningerne er udført med en 3-dimensionel beregningsmodel opbygget iSoundPLAN ver. 6.2. Beregningerne udføres som gridberegninger dvs. i et netaf punkter med indbyrdes afstand på 25 m.Støjberegningerne er baseret på den fælles nordiske beregningsmetode for vej-trafikstøj (NBV96) jf. MST/VD rapport nr. 178 "Beregningsmodel for vejtra-fikstøj, revideret 1996" og VD rapport nr. 240 "Beregning af vejtrafikstøj - enmanual".Støjniveauet er bestemt som det energiækvivalente, A-vægtede lydtrykniveauover 24 timer - LAeq,24h. Det beregnede støjniveau indeholder refleksionsbidragfra bygningsfacader. Beregningshøjden er sat til 1,5 meter over terræn.Støjberegningerne omfatter støjbidrag fra M3, M12 og de to større overordnedeDokument nr.Revision nr.UdgivelsesdatoUdarbejdetKontrolleretN:\1341\STOJ\_VD\61840U6 E33-M12\pdoc\LFL0001318.DOC
61840-U-6.2117 februar 2006Lars Find LarsenJNCLFL
Godkendt
Støjberegning, M3/M12 tilslutningsanlæg
2/5
veje Jyllingevej og Ring 3. Tårnvej, Slotsherrensvej og lokale veje indgår ikke iberegningsgrundlaget, hvorfor støjbidrag fra disse veje ikke er indeholdt i resul-taterne. Ved sammenligning af de støjmæssige konsekvenser ved forskelligealternativer har dette dog ingen betydning.
2.1BeregningssituationerDer er udført støjberegning for følgende 3 situationer:1Eksisterende forhold (reference) med nuværende vejgeometri og terræn,trafikdata år 2004, eksisterende støjafskærmning, reference belægning (in-gen korrektion)Projekteret udvidelse af M3 og tilslutningsanlæg ved M12 med projekteretvejgeometri og terræn jf. vejprojekt, trafikdata år 2010, projekteret støjaf-skærmning langs M3, ny støjsvag belægning (- 2 dB korrektion)Som 2) med supplerende 3 m høj støjafskærmning øst og vest for M3
2
3
De beregnede støjniveauer er vist som støjudbredelseskurver på vedlagte kort-bilag, bilag 2, 3 og 4.
2.2UsikkerhedUsikkerheden på de beregnede værdier ligger indenfor � 2 dB og svarer til denubestemthed, der kan opnås ved flere gentagne målinger under gunstige måle-betingelser.Støjberegningerne er baseret på bedste tilgængelige digitale kort og trafikdata.Det ligger uden for rammerne af støjberegningen at foretage en systematiskkontrol af leverede digitale kort og trafikale data. Digitale oplysninger vedr.terræn, bygningshøjder o. lign. kan være behæftet med fejl. Trafikmængder oghastigheder er baseret på modelprognoser.Det skal bemærkes, at selv en lille forskel i de beregnede støjniveauer i inter-vallet 50-55 dB, vil give en relativ stor forskydning af støjkurverne der repræ-senterer disse værdier. Fx vil 55 dB kurven forskydes ca. 40 m ved ændring afniveauet med 1 dB (1 dB er en ubetydelig/ikke hørbar ændring). En ændring på3 dB, hvilket er den mindste hørbare ændring det menneskelige øre kan opfatte,betyder at støjkurven forskydes med ca. 120 m.Ovennævnte vil ligeledes betyde, at antallet af støjbelastede boliger optalt i delave støjintervaller vil kunne ændres en del selv ved små ændringer i det bereg-nede støjniveau.Ved sammenligning af de støjmæssige konsekvenser ved forskellige alternati-ver (uden eller med supplerende støjskærme) har usikkerheden på de beregnedeværdier ingen væsentlig betydning.
N:\1341\STOJ\_VD\61840U6 E33-M12\pdoc\LFL0001318.DOC
.
Støjberegning, M3/M12 tilslutningsanlæg
3/5
3
Forudsætninger
3.1TopografiModellen for støjberegningen af referencesituationen er baseret på Vejdirekto-ratets digitale grundplaner og en højdemodel baseret på laserscanning.Modellen for støjberegning omkring tilslutningsanlægget ved M3/M12 er base-ret på vejgeometri jf. vejprojekt for tilslutningsanlægget. Uden for vejprojekteter der anvendt en højdemodel baseret på laserscanning.I begge modeller er bygninger inddateret som bygningspolygoner jf. digitalegrundkort/Top10DK med højder svarende til kote for tagudhæng.I modellen for tilslutningsanlægget ved M3/M12 indgår 4 m høje støjskærme,som projekteret i forbindelse med udvidelsen af M3, nye jordvolde (3 m) sometableres langs M12 gennem Vestskoven samt foreslåede supplerende 3 m højestøjskærme langs M3 (som vist på nedenstående figur).
3.2TrafikStøjberegningerne er udført med trafikmængder og hastighed jf. de trafikmo-deller, som er opstillet i forbindelse med udbygning af Motorring 3 (M3) ogFrederikssundsmotorvejen (M12).Data er leveret som hverdagsdøgntal, som er omregnet til årsdøgntrafiktal forhhv. lette og tunge køretøjer samt hastigheder ligeledes for lette og tunge køre-tøjer.
N:\1341\STOJ\_VD\61840U6 E33-M12\pdoc\LFL0001318.DOC
.
Støjberegning, M3/M12 tilslutningsanlæg
4/5
For den aktuelle situation (reference år 2004) er anvendt trafikdata fra VVM-undersøgelsen af M3 udført af Vejdirektoratet i 2002. Trafikmængder er for år2000 og fremskrevet til år 2004 med 1,8 % pr. år.For den fremtidige situation er anvendt trafikmængder jf. trafikmodellen fortilslutningsanlægget (TetraPlan 1011q_11) dvs. prognoseværdier for år 2010.
4
Støjkortlægning
Kortlægning af antal støjbelastede boliger er baseret på digitale adresser ogBBR-oplysninger via en metode udviklet af COWI for Vejdirektoratet i forbin-delse med støjkortlægning af statsvejnettet.Der etableres en relation mellem beregningsresultater, bygningspolygoner ogBBR-data, hvorved det er muligt at optælle antal støjbelastede enheder (boli-ger) og beregne støjbelastningstal SBT.Støjbelastningstallet SBT er et index, som beskriver den oplevede genevirkningaf støjen. SBT bestemmes som en funktion af antallet af boliger vægtet med engenefaktor, der afhænger af boligens støjbelastning. Genefaktoren udtrykkerhvor generende et givet lydtrykniveau føles for personer der opholder sig i ogudenfor boligen.Resultatet af optællinger og SBT-beregninger foreligger pr. bygning pr. anven-delseskode jf. BBR. Afslutningsvis summeres antal støjbelastede enheder indenfor nærmere specificerede intervaller i områder hhv. øst og vest for M3 jf. ne-denstående figur. I nærværende støjkortlægning er antallet af støjbelastede bo-liger opgjort pr. 2 dB intervaller fra 50 - 70 dB samt i interval 50 - 55 dB, 55 -65 dB og over 65 dB.
N:\1341\STOJ\_VD\61840U6 E33-M12\pdoc\LFL0001318.DOC
.
Støjberegning, M3/M12 tilslutningsanlæg
5/5
Kortlægningsresultat - antal støjbelastede boliger og SBTSituationVejside50-55 dB55-65 dB> 65 dBSBT
Reference, ÅDT2004, eksisterendestøjskærme, reference belægningM3/M12 projekt, ÅDT2010, projektere-de støjskærme, støjsvag belægning
VestØstVestØst
337335319515
203414153163
13342
24,040,117,413,9
Som M3/M12 projekt samt suppleren-de 3 m høje støjskærme langs M3
VestØst
298440
13931
42
16,22,9
Detaljeret kortlægningsresultat fremgår af bilag 1.
N:\1341\STOJ\_VD\61840U6 E33-M12\pdoc\LFL0001318.DOC
.