Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
860331_0001.png
860331_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
4. juni 20102010-2568
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 10. maj 2010 stillet mig følgende spørgsmål 1162(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 1162:

"Ministeren bedes kommentere artiklerne "Vognmænd snyder med billig ar-bejdskraft fra øst", "Danske chauffører taber i international konkurrence" og"Fusk forekommer flere steder" fra Børsen den 10. maj 2010."

Svar:

Artiklen "Vognmænd snyder med billig arbejdskraft fra øst" omhandler tre for-hold, nemlig danske vognmandsvirksomheder, der ansætter udenlandskechauffører til en løn, der ligger væsentlig under den overenskomstmæssige løn,østeuropæiske chauffører, der er ansat i udenlandske virksomheder uden an-sættelsesbeviser og opholder sig igennem længere tid på danske rastepladser,samt cabotagekørsel.Det er fastsat i godskørselsloven, at indehaveren af en vognmandstilladelse skalfølge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i depågældende kollektive overenskomster. Ud over vognmandsvirksomhederetableret i Danmark gælder bestemmelsen også for aflønning af chauffører til-knyttet dansk etablerede chaufførvikarvirksomheder ved kørsel i Danmark pådanske lastbiler.Kravet kontrolleres af den tilladelsesudstedende myndighed, Trafikstyrelsen.Styrelsen har oplyst, at såfremt styrelsen modtager materiale, der giver be-grundet mistanke om, at en vognmandsvirksomhed ikke overholder bestem-melsen i godskørselsloven om aflønning af chauffører efter gældende kollektiveoverenskomster, indleder styrelsen en undersøgelse af, om der er grundlag forat meddele virksomheden en advarsel eller for at tilbagekalde virksomhedensvognmandstilladelser.Godskørselsloven gælder kun for vognmandsvirksomheder etableret i Dan-mark. Kontrol af løn- og ansættelsesforhold for chauffører på udenlandsk ind-registrerede lastbiler er et anliggende for myndighederne i lastbilens indregi-streringsland. Det er fastsat i EU-direktivet om adgangen til godstransporter-hvervet, at en vognmandsvirksomheds tilladelser kan tilbagekaldes, såfremt
virksomheden er fundet skyldig i alvorlige og gentagne overtrædelser af gæl-dende forskrifter om løn- og arbejdsvilkår inden for erhvervet.For så vidt angår cabotagekørsel, er der trådt nye regler i kraft den 14. maj i år.Efter disse må en vognmandsvirksomhed fra en anden EU-medlemsstat i til-slutning til en international transport inden for 7 dage udføre op til 3 cabotage-kørsler i én medlemsstat eller 1 cabotagekørsel pr. medlemsstat inden for 3 da-ge, hvis der indkøres i Danmark uden last. Trafikstyrelsen har i samarbejdemed transportbranchen og Rigspolitiets Nationale Færdselscenter udarbejdeten vejledning til politiet om de nye cabotageregler. Vejledningen skal sikre, atpolitiet får det bedste redskab til at foretage kontrol og håndhæve reglerne ipraksis.Der er tale om en misforståelse fra journalistens side, når Trafikstyrelsen er ci-teret for, at det er politiet, der skal føre kontrol med overholdelse af kravet omaflønning af chauffører efter gældende kollektive overenskomster. Udtalelsenvedrører kontrol af udenlandske lastbiler på vejene.Som nævnt i artiklen " Danske chauffører taber i international konkurrence "har danske vognmænds andel af trafikken over grænsen været faldende igen-nem en årrække. International Transport Danmarks konjunkturindeks for 1.kvartal 2010 viser dog en svag stigning i markedsandelen.Jeg finder, at det er vigtigt, at den danske transportbranche fokuserer på destærke sider, hvor det danske transporterhverv kan gøre en forskel. Det må ud-nyttes, at vi i Danmark har kompetente transportplanlæggere og dygtige chauf-fører, der samtidig er meget omstillingsparate i forhold til de udfordringer, somtransportbranchen står overfor. Konkurrenceevne er ikke kun et snævertspørgsmål om pris, men også et spørgsmål om kvalitet og kompetencer.I artiklen "Fusk forekommer flere steder" er omtalt en række konkrete eksem-pler på vognmandsvirksomheder, der ikke har overholdt gældende kollektiveoverenskomst for chauffører.Jeg kan blot opfordre alle, der har materiale, der giver begrundet mistanke om,at en dansk vognmandsvirksomhed ikke overholder bestemmelsen i godskør-selsloven om aflønning af chauffører efter gældende kollektive overenskomster,om at rette henvendelse til Trafikstyrelsen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt