Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
763149_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
25. november 2009926499004-u18-1344
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 3. november 2009 stillet mig følgende spørgsmål116 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål nr. 116:

"Kan ministeren bekræfte, at der er risiko for, at der fra en havareret turboladerudledes kulilte til motorrummet og derfra videre til passagersektionen, og atdette kan ske, uden at togpersonalet har mulighed for at opdage det?"

Svar:

DSB har etableret en løsning, der stopper motoren ved defekt turbolader medsigte på at undgå en egentlig brand i turboladeren. Dermed er risikoen for ud-ledning af kulilte til passagersektionen som følge af en defekt turbolader stortset elimineret.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed