Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del
Offentligt
Talepapir til besvarelse af samrådsspørgsmål Å
- AA i samråd d. 6. maj 2010
Spørgsmål Å
Hvad vil ministeren gøre for at sikre, atflyselskaber der opererer i Danmark,sørger for, at strandede danskere iudlandet transporteres hjem?
Svar:EU-forordning 261/2004 fastsætterregler om bistand til passagerer, der erstrandede på grund af aflysninger ogforsinkelser.Forordningen gælder for alle flyvningera) fra lufthavne i EU uansetluftfartsselskabets nationalitetsamtb) ved flyvninger med EU-luftfartsselskaber fra lande udenfor EU til lufthavne i EU.Forordningen finder derimod ikkeanvendelse på flyvninger med
Side 2/2
luftfartsselskaber hjemmehørende ilande uden for EU, når flyvningen afgårfra et land uden for EU, selvomflyvningen går til EU.Vedaflysning
af flyvninger, der eromfattet af forordningen, kanpassageren anmode om refusion afflybilletten eller om omlægning af rejsenunder sammenligneligetransportbetingelser ved førstgivnelejlighed. Alternativ transport til luftfartkan komme på tale.Vedforsinkelse
har man ikke ret til atfå omlagt sin rejse til alternativtransport, men til transport på denplanlagte flyvning på et senereafgangstidspunkt.Flyselskabet skal i ventetiden sørge forforplejning og ophold til passagererne.Der kan således være tale om betydeligeudgifter for luftfartselskaberne, når deropstår situationer som i forbindelse medaskeskyen fra den islandske vulkan. Hervar der tale om lukning af luftrummet iflere lande i flere dage. Der var tale om
Side 3/3
force majeure, og der var ingen, derforestillede sig en sådan situation, daEU-forordningen blev vedtaget.Det har været fremme i pressen, at nogleikke-danske EU-selskaber mener, at deikke er forpligtede til at følge EU-reglerne om hjemtransport og bistand iden ekstraordinære situation medvulkanaskeskyen.Jeg skal dog slå fast, at de gældende EU-regler om hjemtransport og bistand tilstrandede passagerer skal overholdesogså i denne ekstraordinære situation,som jo netop er en ganske alvorligsituation for de berørte passagerer.Det er også Europa-Kommissionens ogalle medlemslandenes klare opfattelse,hvilket blev bekræftet på etekstraordinært rådsmøde omkonsekvenserne af askeskyen, i tirsdags,den 4. maj.Jeg rejste ved den lejlighed spørgsmåletom overholdelse af EU’s regler ombistand mm. Jeg sagde, at det var vigtigt,at alle selskaber overholder reglerne
Side 4/4
samt – og nok så væsentligt - at reglernebliver håndhævet, så ingen kan slippe afsted med ikke at følge reglerne. Andreministre gav udtryk for det samme.Jeg er glad for at kunne oplyse her i dag,at konklusionerne fra Rådsmødet ermeget klare:”Der er enighed i Rådet om, atforordningen om passagerrettighedergælder fuldt ud og skal håndhæves ens iforbindelse med sådan en krise. Rådetanmoder Kommissionen om at tageerfaringerne og de forskellige reaktionerfra alle parter under askeskykrisen ibetragtning i forbindelse med denbebudede vurdering af forordning261/2004.”Jeg vil godt i den forbindelse sige, at deter min generelle opfattelse, at danskeselskaber har ydet en stor bistand tilderes passagerer i denne situation.I pressen har der været artikler omstrandede danskere i Bangkok, somrejser med Thai Airways. Thai Airwayser ikke et EU-luftfartsselskab, og daBangkok som bekendt ligger udenfor
Side 5/5
EU, er selskabet ikke omfattet afforordning 261/2004.Der er derfor efter forordning 261/2004ingen mulighed for at gribe ind overforThai Airways.
Spørgsmål AA
Hvilke initiativer vil ministeren tage forat sikre, at flyselskaberne overholderDenied Boarding Forordningen, somsikrer passagerernes rettigheder?Svar:Det er mit indtryk, at flyselskaberne iden 5 årsperiode, hvor forordning261/2004 har været gældende,overholder reglerne i stor udstrækning.Dette afspejles i antallet af klager, somhar skullet behandles af den danskeklagemyndighed.I de første par år, 2005-2006, hvorforordningen var helt ny, og hvorluftfartsselskaberne og myndighederne
Side 6/6
skulle omstille sig til de nye regler, varder således ca. 275 sådanne klager årligt,men i den følgende 3 årsperiode, 2007-2009, lå antallet af klager stabilt ogmarkant lavere på gennemsnitlig ca. 150klager pr. år.Antallet af klager skal holdes op mod, atder har været omkring 25 mio.passagerer om året, som er afrejst fraeller ankommet til danske lufthavne.Jeg kan i øvrigt oplyse, at Europa-Kommissionen i to omgange har fåetforetaget undersøgelser af, hvordanforordning 261/2004 efterleves oghåndhæves i medlemsstaterne. Iforbindelse med den 1. undersøgelse afforordning 261/2004 fremhævedeKommissionen Danmark og Belgien somde lande, hvor håndhævelses-processenså ud til at være mest effektiv, og også iden nye undersøgelse ses Danmark atligge helt i top med hensyn til effektiviteti klagesagsbehandlingen.Kommissionen vil på baggrund afrapportens anbefalinger ogkonklusionerne fra Rådsmødet i tirsdags
Side 7/7
komme med en meddelelse om forslag tilinitiativer, herunder evt. om ændring afden gældende forordning.